Istota prawdziwego szczęścia


Tekst przewodni: DzAp 20,35

„W tym wszystkim pokazałem wam, że tak pracując, należy wspierać słabych i pamiętać na słowo Pana Jezusa, który sam powiedział: Bardziej błogosławioną rzeczą jest dawać aniżeli brać.” (DzAp 20,35 BW);

„Ciągle dawałem wam przykład, jak trzeba postępować, by móc wspierać słabszych, pamiętając o słowach Pana Jezusa, który powiedział: [Człowiek] jest szczęśliwszy, gdy daje, niż gdy bierze.” (DzAp 20,35 BR).

1. Jaką rozmowę prowadził pewnego razu Pan Jezus?
Mt 19,16-19

„I oto podszedł do Niego jeden i zapytał: Nauczycielu, co dobrego mam czynić, aby posiąść życie wieczne? A On mu odpowiedział: Dlaczego Mnie pytasz o to, co dobre? Jeden jest dobry. Jeśli zaś chcesz wejść w życie, zachowuj przykazania. Zapytał: Które? Jezus na to: Te: Nie będziesz zabijał, nie będziesz cudzołożył, nie będziesz kradł, nie będziesz składał fałszywego świadectwa, czcij ojca i matkę, oraz: kochaj swojego bliźniego, jak samego siebie.” (Mt 19,16-19 BPD).

2. Czy odpowiedź, jaką otrzymał, zadowoliła młodzieńca?
Mt 19,20

„Mówi Mu młodzieniec: - Przestrzegałem tego wszystkiego, czegoż mi jeszcze brakuje?” (Mt 19,20 BP).

3. Jakiej rady udzielił mu wtedy Zbawiciel?
Mt 19,21

„Jezus mu odpowiedział: „Jeśli chcesz być doskonały, idź, sprzedaj, co posiadasz, i rozdaj ubogim, a będziesz miał skarb w niebie. Potem przyjdź i chodź za Mną!”. (Mt 19,21 BT);

„Rzekł mu Jezus: Jeśli chcesz być doskonały, idź, sprzedaj, co posiadasz, i rozdaj ubogim, a będziesz miał skarb w niebie, potem przyjdź i naśladuj mnie.” (Mt 19,21 BW).

Uwaga: Przestrzeganie Bożych Przykazań jest naszym obowiązkiem. To jednak jeszcze nie wszystko, to raczej dopiero początek; za spełnienie obowiązku nikt nie jest specjalnie wyróżniany. Zbawienie zostało nam przez Boga ofiarowane z łaski, którą Syn Boży z miłości do ludzi okupił Swoją śmiercią. To coś więcej niż zasada sprawiedliwości. I właśnie tego Jezus chciał nauczyć młodego i ambitnego człowieka: „Idź, sprzedaj co posiadasz i ofiaruj to innym – wtedy, naśladując mój przykład, poznasz czym jest dobro, radość i zbawienie...”

4. Jaka była reakcja tego człowieka?
Mt 19,22; por. Mt 6,21

„Usłyszawszy te słowa, młodzieniec odszedł zasmucony, jako że posiadał wielkie dobra.” (Mt 19,22 BR);

„Albowiem gdzie jest skarb twój - tam będzie i serce twoje.” (Mt 6,21 BW).

5. O co modlił się kiedyś Mędrzec Pański?
Przyp.Sal. 30,7-9

„O dwie rzeczy Cię błagam, nie odmawiaj mi tego, zanim umrę: Oddal ode mnie fałsz i słowo kłamliwe, ubóstwa i bogactwa nie dawaj mi w dziedzictwie. Pozwól mi spożywać chleba według mojej potrzeby, abym, będąc nasycony, nie zaparł się [Ciebie] i nie mówił: „Kimże jest Jahwe?” Albo będąc ubóstwem przyciśnięty nie kradł i nie znieważał Imienia mego Boga.” (Przyp.Sal. 30,7-9 BP).

6. Co jest podstawą dobrego samopoczucia i szczęścia człowieka Bożego?
DzAp 20,35; por. 2 Kor 1,3-5; 3 Jan 4-5

„Wszystko pokazałem wam, że w ten sposób się trudząc, trzeba wspierać słabych i pamiętać o Słowach Pana Jezusa, że sam powiedział: Więcej szczęścia jest w dawaniu niż w braniu.” (DzAp 20,35 BPD);

„Niech będzie błogosławiony Bóg i Ojciec Pana naszego Jezusa Chrystusa, Ojciec miłosierdzia i Bóg wszelkiej pociechy. Ten, który nas pociesza w każdym utrapieniu naszym, abyśmy wzmocnieni pociechą doznaną od Boga, mogli pocieszać tych, którzy znaleźli się w jakimkolwiek utrapieniu. Podobnie jak przeogromny jest nasz udział w męce Chrystusa, tak samo przeogromna jest nasza pociecha dzięki Chrystusowi.” (2 Kor 1,3-5 BP);

„Ja zaś największej radości doznaję właśnie wtedy, kiedy słyszę, że dzieci moje postępują zgodnie z prawdą. A ty, najmilszy, okazujesz się szczególnie pełnym wiary w twojej postawie wobec braci potrzebujących, a zwłaszcza wobec przybyszów.” (3 Jan 4-5 BR);

„Nie ma zaś dla mnie większej radości, jak słyszeć, że dzieci moje żyją w prawdzie. Umiłowany! Wiernie postępujesz, gdy wyświadczasz usługi braciom, zwłaszcza przychodniom.” (3 Jan 4-5 BW).

7. Jaki dzień będzie najszczęśliwszym dla wszystkich dzieci Bożych?
Jan 14,1-3; por. Jan 16,21.22

„Niech serce wasze się nie trwoży. Wierzcie w Boga - i we Mnie wierzcie! W domu Ojca mego jest mieszkań wiele. Gdyby tak nie było powiedziałbym wam o tym, bo idę przygotować wam miejsce. A kiedy odejdę i przygotuję wam miejsce, przyjdę znowu i zabiorę was do siebie, abyście i wy tam byli, gdzie Ja jestem.” (Jan 14,1-3 BP);

„Kobieta, gdy rodzi, przeżywa smutek, gdyż nadeszła jej godzina; gdy jednak urodzi dziecko, już nie pamięta o cierpieniu, z powodu radości, że człowiek został zrodzony na świat. Zatem i wy teraz przeżywacie smutek, znów jednak was zobaczę i wasze serce będzie się cieszyć, a waszej radości nikt wam (już) nie odbierze.” (Jan 16,21.22 BPD);

„Kobieta, gdy ma rodzić, również jest pełna niepokoju, bo nadchodzi jej godzina. Kiedy już jednak urodzi dziecię, zapomina o bólu i jest przepełniona radością, że oto przyszedł na świat człowiek. Wy również teraz smucicie się co prawda, lecz Ja znów was zobaczę, a wtedy rozraduje się wasze serce i nikt już was tej radości nie pozbawi.” (Jan 16,21.22 BR).