Tekst
przewodni: Gal 5,13
„Bo wy do wolności
powołani zostaliście, bracia; tylko pod pozorem tej wolności nie
pobłażajcie ciału, ale służcie jedni drugim w miłości.” (Gal
5,13 BW);
„Wy bowiem, bracia, do
wolności zostaliście powołani, ale nie do tej wolności, która
służy naturalnym skłonnościom ludzkim, lecz która - ożywiona
miłością - każe wzajemnie sobie usługiwać.” (Gal 5,13 BP);
„Natomiast wy, bracia,
zostaliście powołani do wolności. Lecz niech wam ta wolność nie
służy za pretekst do ulegania pożądaniom waszego ciała.
Przeciwnie, ożywieni miłością służcie jedni drugim.” (Gal
5,13 BR).
1. W jakich słowach
Jezus Chrystus zapowiedział ogólnoświatowe zwiastowanie
Ewangelii o Królestwie?
Mt 24,14
„A ta Ewangelia o
królestwie będzie głoszona po całej ziemi, na świadectwo
wszystkim narodom. I wtedy nadejdzie koniec.” (Mt 24,14 BT);
„Ta zaś Dobra Nowina o
królestwie będzie głoszona po całym świecie na świadectwo dla
wszystkich narodów. I wtedy przyjdzie koniec.” (Mt 24,14 BR).
2. Z jaką
„ewangelią” przychodzili do zborów fałszywi
nauczyciele już w czasach apostolskich?
Gal 1,6.7;
por. 2 Kor 11,4
„Nadziwić się nie
mogę, że od Tego, który was łaską Chrystusa powołał, tak
szybko chcecie przejść do innej Ewangelii. Innej jednak Ewangelii
nie ma: są tylko jacyś ludzie, którzy sieją wśród was zamęt i
którzy chcieliby przekręcić Ewangelię Chrystusową.” (Gal 1,6.7
BT);
„Dziwię się, że tak
szybko dajecie się odwieść od tego, który was powołał ku łasce
Chrystusa, do innej ewangelii; Która nie jest inną; są tylko pewni
[ludzie], którzy was niepokoją i chcą wypaczyć Ewangelię
Chrystusa.” (Gal 1,6.7 BUG);
„Dziwię się, że tak
szybko odstępujecie od Tego, który was powołał do uczestnictwa w
łasce Chrystusowej, i zwracacie się ku innej ewangelii. Nie miej
innej! Są jedynie tacy, którzy sieją zamęt wśród was i chcą
sfałszować Ewangelię Chrystusa.” (Gal 1,6.7 BP);
„Jeśli bowiem
przychodzi ktoś i głosi wam innego Jezusa, jakiegośmy wam nie
głosili, lub bierzecie innego ducha, któregoście nie otrzymali,
albo inną Ewangelię, nie tę, którąście przyjęli - znosicie to
spokojnie.” (2 Kor 11,4 BT);
„Bo gdy pierwszy lepszy
głosi wam innego Jezusa, którego myśmy nie głosili, lub gdy
chodzi o to, aby otrzymać innego ducha niż ten, któregoście
otrzymali, albo o Ewangelię, która różni się od tej, jaką
przyjęliście - przyjmujecie to spokojnie.” (2 Kor 11,4 Kow.).
3. W jaki sposób
można i należy sprawdzać każdą naukę, z którą ktoś do nas
przychodzi?
1 Tes
5,21; Iz 8,20; DzAp
17,11
„Wszystkiego
doświadczajcie, co dobre, tego się trzymajcie.” (1 Tes 5,21 BW);
„Wszystko badajcie, co
szlachetne — zachowujcie.” (1 Tes 5,21 BPD);
„Sprawdzajcie wszystko,
a zachowujcie to, co szlachetne.” (1 Tes 5,21 BP);
„A co dotyczy zakonu i
objawienia: Jeżeli tak nie powiedzą, to nie zabłyśnie dla nich
jutrzenka.” (Iz 8,20 BW);
„Pouczenie to i
przestroga ; kto nie myśli w ten sposób, dla tego nie będzie
żadnej porannej jutrzenki.” (Iz 8,20 BR);
„Do zakonu raczej i do
świadectwa; ale jeźli nie chcą, niechże mówią według słowa
tego, w którem niemasz żadnej zorzy.” (Iz 8,20 BG);
„Którzy byli
szlachetniejszego usposobienia od tych w Tesalonice; przyjęli oni
Słowo z całą gotowością i codziennie badali Pisma, czy tak się
rzeczy mają.” (DzAp 17,11 BPD);
„Tamtejsi Żydzi byli
życzliwsi od Tesaloniczan: okazali całą gotowość przyjęcia
głoszonej im nauki i sami codziennie badali Pismo, pragnąc znaleźć
potwierdzenie dla słów apostołów.” (DzAp 17,11 BR);
„Ci szlachetnością
przewyższali mieszkańców Tesaloniki, z całą gotowością
przyjęli naukę i codziennie zastanawiali się na podstawie Pisma,
czy to tak istotnie jest.” (DzAp 17,11 BP).
4. Czy wierzących
Nowego Przymierza obowiązuje zachowywanie obrzezki i
innych ceremonialnych
ustanowień zakonu Mojżeszowego?
Gal
4,10.11; 5,6; 1 Kor
7,19
„Zachowujecie dni i
miesiące, i pory roku, i lata! Boję się, że może nadaremnie
mozoliłem się nad wami.” (Gal 4,10.11 BW);
„Przywiązujecie tak
wielką wagę do niektórych dni, miesięcy, pewnych pór roku lub
całych lat. Obawiam się, czy aby nie na próżno trudziłem się
dla was.” (Gal 4,10.11 BR);
„Albowiem w Chrystusie
Jezusie ani obrzezanie, ani jego brak nie mają żadnego znaczenia,
tylko wiara, która działa przez miłość.” (Gal 5,6 BT);
„Bo w Chrystusie
Jezusie nie ma znaczenia ani obrzezanie, ani nieobrzezanie, a jedynie
wiara, która przez miłość w czyn się obraca.” (Gal 5,6 Kow);
„Jeżeli bowiem
stanowimy jedno z Jezusem Chrystusem, to ani obrzezanie, ani jego
brak nie mają żadnego znaczenia. Liczy się jedynie wiara,
owocująca czynami miłości.” (Gal 5,6 BR);
„Zarówno obrzezanie
jak i nie obrzezanie nie ma bowiem znaczenia, liczy się tylko
przestrzeganie przykazań Bożych.” (1 Kor 7,19 BP);
„Obrzezanie nie ma
żadnego znaczenia i nieobrzezanie nie ma żadnego znaczenia, ale
tylko przestrzeganie przykazań Bożych.” (1 Kor 7,19 BW);
„Nie jest ważne, czy
ktoś jest obrzezany czy nieobrzezany, a jedynie zależy na
zachowaniu przykazań Bożych.” (1 Kor 7,19 Kow).
5. Jaką jeszcze
„ewangelię” głosili inni fałszywi nauczyciele?
2 Ptr
2,1-3.9-22
„Znaleźli się jednak
fałszywi prorocy wśród ludu tak samo, jak wśród was będą
fałszywi nauczyciele, którzy wprowadzą wśród was zgubne herezje.
Wyprą się oni Władcy, który ich nabył, a sprowadzą na siebie
rychłą zgubę. A wielu pójdzie za ich rozpustą, przez nich zaś
droga prawdy będzie obrzucona bluźnierstwami; dla zaspokojenia swej
chciwości obłudnymi słowami was sprzedadzą ci, na których wyrok
potępienia od dawna jest w mocy, a zguba ich nie śpi.” (2 Ptr
2,1-3 BT);
„Byli zresztą wśród
ludu także fałszywi prorocy, podobnie jak i wśród was znajdą się
fałszywi nauczyciele, którzy wprowadzają zgubne herezje. Zaprą
się Pana, który ich odkupił - i sprowadzą na siebie szybką
zgubę. Wielu wstąpi w ich ślady oddając się wyuzdaniu. Staną
się oni przyczyną tego, że ludzie bluźnić będą nauce prawdy.
Opętani chciwością, będą chcieli was wykorzystywać przez
oszukańcze nauki. Od dawna zgotowane jest dla nich potępienie, a
zguba ich nie drzemie.” (2 Ptr 2,1-3 Kow);
„Byli jednak i fałszywi
prorocy wśród ludu, jak i pośród was będą fałszywi
nauczyciele, tacy, którzy doprowadzają do zgubnych podziałów, a
zapierając się nawet Pana, który ich odkupił, ściągną na
siebie rychłą zgubę. Wielu będzie naśladować ich rozwiązłość
i przez nich droga Prawdy dozna zniewagi. Z chciwości oszukiwać was
będą fałszywymi słowami. Wyrok na nich od dawna (gotowy) nie
traci swej mocy, a zguba ich nie ominie.” (2 Ptr 2,1-3 BP);
„Tak to potrafił Pan
wyrwać sprawiedliwych z największych niebezpieczeństw, a
bezbożnych zatrzymać aż do dnia sądu na ukaranie. Kara spotka
przede wszystkim tych, którzy ulegając nieczystym pragnieniom
własnego ciała, lekceważą sobie powagę Boga. Są to zuchwalcy
ośmielający się znieważać istoty niebieskie. Tymczasem nawet
aniołowie, którzy przecież mogą o wiele więcej niż owi
pseudonauczyciele, nie mają odwagi wydawać na nich przed Panem
wyroków potępienia. Ci zaś zachowują się niczym nierozumne
zwierzęta, które niejako z natury swej przeznaczone są na to, by
je chwytać i zabijać. Bluźnią bowiem przeciwko temu, czego wcale
nie znają. Zginą jak owe zwierzęta, a kara, którą otrzymają,
będzie sprawiedliwą zapłatą za ich niegodziwości. Znajdują
przyjemność w zaspokajaniu - w biały dzień - swych cielesnych
pragnień. Przebywając zaś z wami przy wspólnym stole są dla was
prawdziwym pohańbieniem, zwłaszcza gdy oddają się swym wyuzdanym
rozkoszom. Oczyma gonią ciągle za rozpustnymi kobietami i nigdy nie
mogą się nasycić swymi grzechami. Zwabiają ku sobie osoby słabe,
kierując się chęcią zysku. Ci prawdziwi synowie przekleństwa
zeszli z drogi prawdy i błądzą po manowcach idąc za Balaamem,
synem Bosora, którego ponosiła żądza zdobywania pieniędzy przez
niecne uczynki. Ale, nie minął go wyrok potępienia: nierozumne
zwierzę bowiem, przemówiwszy, powstrzymało proroka przed
urzeczywistnieniem niemądrego zamiaru. Ludzie ci są jak wyschłe
źródła lub jak obłoki niesione wichrem. Przeznaczeniem ich -
mroki ciemności. To, co głoszą, jest pełne wyniosłości, lecz
pozbawione jakiejkolwiek treści. Swoim poddawaniem się żądzom
cielesnym i wszelkim wyuzdaniem uwodzą tych, którzy dopiero co
zdołali wydostać się spod wpływów ludzi pozostających w
grzechach. Obiecują im wolność, podczas gdy sami są niewolnikami
zepsucia. Bo przecież człowiek jest niewolnikiem tego, czemu
dobrowolnie ulega. Jeżeli bowiem ludzie ci przez zwrócenie się do
Pana i Zbawiciela Jezusa Chrystusa uniknęli już raz zgubnych
wpływów tego świata, a potem znów poddali się im z całą
świadomością, to ich koniec gorszy jest, niż był początek.
Lepiej byłoby dla nich w ogóle nie znać drogi sprawiedliwości niż
poznawać ją po to, by następnie odchodzić od podanego im świętego
przykazania. Swoim postępowaniem potwierdzają słuszność
przysłowia, które mówi: Wrócił pies do tego, co sam zwymiotował,
a świnia obmyta - do swojego błota.” (2 Ptr 2,9-22 BR);
„Tak Pan umie wybawiać
pobożnych z doświadczeń, a niesprawiedliwych zachować na dzień
sądu dla ukarania, tych zwłaszcza, którzy ulegają nieczystym
pożądliwościom ciała i urągają godności Pana. Zarozumiali
zuchwalcy, którzy nie obawiają się bluźnić aniołom, podczas gdy
aniołowie, choć przeważają ich potęgą i władzą, nie oskarżają
ich przed Panem o bluźnierstwo. Oni zaś jak nierozumne zwierzęta,
z natury swej zrodzone na to, aby je chwytać i zabijać, bluźnią
temu, czego nie znają, i zginą w swym zepsuciu, ponosząc karę za
swoją nieprawość. Szczęście swe upatrują w codziennych
rozkoszach, plugawi i słabi oddają się swym uciechom siedząc
razem z wami przy stole. Ciągle wypatrują okazji do cudzołóstwa,
nie przestają grzeszyć, uwodzą dusze słabe, przeklęci, serca swe
zaprzedali chciwości. Opuściwszy drogę prawą, zbłądzili,
zbaczając na drogę Balaama, syna Bosora, który dał się skusić
zapłatą za nieprawość, ale został skarcony za swą niegodziwość;
nieme juczne bydlę przemówiwszy ludzkim głosem zapobiegło
szaleństwu wieszczka. Są to źródła bez wody i chmury gnane
wichrem gwałtownym! Czeka ich mrok ciemności. Rozprawiając bowiem
wyniośle a bezsensownie, kuszą do rozkoszy cielesnych i rozpusty
tych, którzy dopiero co uciekli od pogrążonych w błędzie.
Obiecują im wolność, sami będąc niewolnikami zepsucia. Jest się
bowiem niewolnikiem tego, komu się uległo. Bo jeśli uszli przed
brudami świata dzięki poznaniu Pana i Zbawiciela, Jezusa Chrystusa,
a pogrążając się w nie znowu im ulegają, to koniec ich staje się
gorszy od początku. Lepiej by bowiem było dla nich nie poznać
drogi sprawiedliwości, niż poznawszy ją - odwrócić się od
świętych przykazań, które im dano. Sprawdza się na nich
przysłowie: 'Wrócił pies do swoich wymiocin' i wymyta świnia - do
tarzania się w błocie.” (2 Ptr 2,9-22 BW).
6. Na czym polega
prawdziwa chrześcijańska wolność?
1 Kor
6,12; Gal 5,13; por.
Jan 8,34-36
„Wszystko mi wolno, ale
nie wszystko przynosi korzyść. Wszystko mi wolno, ale ja niczemu
nie ulegnę.” (1 Kor 6,12 BP);
„Wszystko mi wolno, ale
nie wszystko jest pożyteczne. Wszystko mi wolno, lecz ja nie dam się
niczym zniewolić.” (1 Kor 6,12 BW);
„Wy bowiem, bracia, do
wolności zostaliście powołani, ale nie do tej wolności, która
służy naturalnym skłonnościom ludzkim, lecz która - ożywiona
miłością - każe wzajemnie sobie usługiwać.” (Gal 5,13 BP);
„Natomiast wy, bracia,
zostaliście powołani do wolności. Lecz niech wam ta wolność nie
służy za pretekst do ulegania pożądaniom waszego ciała.
Przeciwnie, ożywieni miłością służcie jedni drugim.” (Gal
5,13 BR);
„Wy zatem, bracia,
powołani zostaliście do wolności. Tylko nie bierzcie tej wolności
jako zachęty do hołdowania ciału, wręcz przeciwnie, miłością
ożywieni służcie sobie wzajemnie.” (Gal 5,13 BT);
„Rzekł tedy do nich
Jezus: Zaprawdę, zaprawdę mówię wam, że każdy, kto dopuszcza
się grzechu, jest niewolnikiem grzechu. Otóż niewolnik nie zawsze
przebywa w domu, a syn pozostaje w nim zawsze. Jeżeli więc Syn
obdarzy was wolnością, wówczas będziecie rzeczywiście wolni.”
(Jan 8,34-36 BR);
„Jezus im odpowiedział:
- Zaprawdę, zaprawdę powiadam wam: Każdy, kto grzeszy, jest
niewolnikiem, a niewolnik nie pozostaje w domu na zawsze. Syn
pozostaje na zawsze. Jeżeli więc Syn wyzwoli was, będziecie
naprawdę wolni.” (Jan 8,34-36 BP).
7. Jak straszny sąd
oczekuje wszystkich, którzy fałszują i zniekształcają Prawdę
Ewangelii?
Gal 1,8.9;
Obj 22,18.19
„Ale choćbyśmy nawet
my albo anioł z nieba głosił wam ewangelię inną od tej, którą
my wam ogłosiliśmy, niech będzie przeklęty! Jak powiedzieliśmy
przedtem, tak i teraz znowu mówię: Jeśli wam ktoś głosi
ewangelię inną od tej, którą przejęliście, niech będzie
przeklęty.” (Gal 1,8.9 BPD);
„I jeśli znalazłby
się ktoś - mniejsza o to, kto by to był: my sami czy jakiś anioł
z nieba - kto głosiłby inną Ewangelię niż ta, którą myśmy wam
głosili - niech będzie przeklęty. Już powiedzieliśmy to, a teraz
jeszcze raz powtarzamy: niech będzie przeklęty każdy, kto by wam
głosił ewangelię inną niż ta, którą otrzymaliście.” (Gal
1,8.9 BR);
„Ja świadczę każdemu,
kto słucha proroczych słów tej księgi: jeśliby ktoś cokolwiek
do nich dodał, to Bóg doda mu plag zapisanych w tej księdze. A
jeśliby ktoś ujął co z proroczych słów tej księgi, Bóg ujmie
jego uczestnictwo w drzewie życia i w Mieście Świętym, opisanych
w tej księdze.” (Obj 22,18.19 BP);
„Oznajmiam każdemu,
kto słucha słów proroctwa tej księgi: gdyby ktoś dorzucił do
nich coś od siebie, dorzuci mu Bóg do plag, które są opisane w
tej księdze. A jeśliby ktoś pominął coś ze słów tej księgi
proroctwa, pozbawi go Bóg opisanego w tej księdze dostępu do
drzewa życia i cząstki w Mieście Świętym.” (Obj 22,18.19 BR).