Nauczanie Jezusa Chrystusa


Tekst przewodni: Hbr 1,1.2

„Bóg, który niegdyś przemawiał do ojców wielokrotnie i w różny sposób przez proroków, w tych czasach ostatecznych przemówił do nas przez Syna. Jego ustanowił spadkobiercą wszystkich dóbr, przez Niego też uczynił wszystko, co jest stworzone.” (Hbr 1,1.2 BP);

„Wiele razy i na różne sposoby przemawiał Bóg kiedyś przez proroków do naszych ojców, teraz zaś w dniach, które uchodzą za ostatnie, przemówił do nas przez Syna. To właśnie Jego ustanowił dziedzicem wszystkich rzeczy i przez Niego stworzył wszechświat.” (Hbr 1,1.2 BR).

1. W jakim otoczeniu przebywał i nauczał Jezus Chrystus?
Mt 13,1.2; por. Mt 5,1.2; Mr 4,1.2

„Tego dnia wyszedł Jezus z domu i usiadł nad morzem. I zebrały się przy Nim wielkie tłumy; tak że wszedł do łodzi i usiadł, a cały tłum stał na brzegu.” (Mt 13,1.2 BPD);

„Jezus, widząc tłumy, wyszedł na górę. A gdy usiadł, przystąpili do Niego Jego uczniowie. Wtedy otworzył swoje usta i nauczał ich tymi słowami.” (Mt 5,1.2 BT);

„I znów począł nauczać nad jeziorem. Zebrało się wokół Niego tak bardzo wiele ludzi, że aż wszedł do łodzi i usiadł w niej na jeziorze, a rzesze stały na brzegu jeziora. I nauczał ich wiele w przypowieściach i mówił nauczając:” (Mr 4,1.2 BR);

„Potem znowu zaczął nauczać na wybrzeżu morskim. A zbiegło się do niego wiele ludzi, tak że musiał wejść do łodzi. Usiadł w niej na morzu, podczas gdy cała rzesza stała na wybrzeżu, na lądzie. Nauczał ich o wielu rzeczach posługując się przypowieściami. I tak mówił do nich w swej nauce:” (Mr 4,1.2 Kow).

2. W jaki sposób przemawiał do słuchających Go tłumów?
Mt 13,3.34.35; Łk 8,4

„I mówił do nich wiele w podobieństwach i rzekł: Oto wyszedł rozsiewca, aby rozsiewał.” (Mt 13,3 BG);

„Mówił do nich w przypowieściach o bardzo wielu sprawach. I rzekł: „Wyszedł siewca, aby zasiać ziarno.” (Mt 13,3 Kow);

„To wszystko powiedział Jezus tłumom w przypowieściach, a bez przypowieści nic im nie mówił. Tak wypełniły się słowa proroka: „Będę mówił w przypowieściach, powiem rzeczy ukryte” od założenia świata.” (Mt 13,34.35 BP);

„To wszystko mówił Jezus do ludu w podobieństwach, a bez podobieństwa nic do nich nie mówił. Aby się wypełniło, co powiedziano przez proroka, gdy mówił: Otworzę w podobieństwach usta moje, wypowiem rzeczy ukryte od założenia świata.” (Mt 13,34.35 BW);

„A kiedy rzesze wielkie zbiegły się do Niego ze wszystkich miast, powiedział im taką oto przypowieść.” (Łk 8,4 BR);

„Kiedy zebrał się wielki tłum i z miast schodzili się do Niego, opowiedział przypowieść.” (Łk 8,4 BP).

3. Co było treścią Jego nauczania?
Mr 1,14.15

„Gdy Jan został uwięziony, Jezus przyszedł do Galilei i głosił Ewangelię Bożą. Mówił: „Czas się wypełnił i bliskie jest królestwo Boże. Nawracajcie się i wierzcie w Ewangelię!” (Mr 1,14.15 BT);

„Lecz po wydaniu Jana Jezus przyszedł do Galilei, zaczął głosić ewangelię Bożą i mówić: Wypełnił się czas i bliskie jest Królestwo Boże, opamiętujcie się i wierzcie ewangelii.” (Mr 1,14.15 BPD).

4. Jakie pytanie postawili Mu pewnego dnia uczniowie, i co na to odpowiedział Pan?
Mt 13,10-15

„A uczniowie zbliżywszy się do Niego zapytali: Dlaczego nauczasz ich w przypowieściach? I odpowiedział im: Wam dane jest poznać tajemnice królestwa niebieskiego, a im nie. Bo temu, który ma, będzie dodane i będzie posiadał aż w nadmiarze, a temu, który nie ma, będzie zabrane nawet to, co ma. To właśnie dlatego mówię do nich w przypowieściach: patrzą bowiem, a nie widzą, i słuchają, a nie słyszą i nie rozumieją. I tak to wypełnia się na nich przepowiednia Izajasza, który mówił: Będziecie się wsłuchiwać, ale nic nie zrozumiecie i będziecie się przyglądać bardzo, ale nie zobaczycie. Skamieniało bowiem serce tego ludu, ciężko im było usłyszeć coś uszami, a oczy swoje zamknęli po to, aby przypadkiem nie zobaczyli oczyma i nie usłyszeli uszami; żeby nie pojęli umysłem i nie nawrócili się, i żebym ich nie uleczył.” (Mt 13,10-15 BP);

„I przystąpiwszy uczniowie, rzekli mu: Dlaczego mówisz do nich w podobieństwach? A On, odpowiadając, rzekł: Wam dane jest znać tajemnice Królestwa Niebios, ale tamtym nie jest dane. Albowiem temu, kto ma, będzie dane i obfitować będzie; a temu kto nie ma, i to, co ma, będzie odjęte. Dlatego w podobieństwach do nich mówię, bo, patrząc, nie widzą, i słuchając, nie słyszą ani nie rozumieją. I spełnia się na nich proroctwo Izajasza, które powiada: Będziecie stale słuchać, a nie będziecie rozumieli; będziecie ustawicznie patrzeć, a nie ujrzycie. Albowiem otępiało serce tego ludu, uszy ich dotknęła głuchota, oczy swe przymrużyli, żeby oczami nie widzieli ani uszami nie słyszeli, i sercem nie rozumieli, i nie nawrócili się, a Ja żebym ich nie uleczył.” (Mt 13,10-15 BW).

Uwaga: Otępiało serce tego ludu, uszy ich dotknęła głuchota, oczy swe zmrużyli. Żeby oczami nie widzieli, ani uszami nie słyszeli, i sercem nie rozumieli, i nie nawrócili się, a Ja żebym ich nie uleczył.” - wina nie leży po stronie Boga, lecz po stronie ludzi. W ich sercach jest umiłowanie tak wielu rzeczy i przyjemności ziemskich, że stały się niewrażliwe na głos Boga.
Przez proroka Bóg powiedział: „Gdy będziecie Mnie wzywać i zanosić do Mnie modły, wysłucham was. A gdy Mnie będziecie szukać, znajdziecie Mniegdy Mnie będziecie szukać całym swoim sercem!” (Jer 29,13). Jezus Chrystus ukrył wielkie zbawienne prawdy w prostych słowach i przykładach, kierując je do tych, którzy mieli „uszy do słuchania”, i których serca były otwarte na działanie Ducha Bożego.

5. W jakich słowach Zbawiciel wytykał faryzeuszom ich powierzchowną pobożność?
Mt 15,1-9

„Wtedy przyszli do Jezusa z Jerozolimy faryzeusze i nauczyciele Pisma, mówiąc: - Dlaczego Twoi uczniowie nie zachowują nakazu starszych: Nie obmywają rąk, kiedy mają jeść chleb? Odpowiedział im: - A dlaczegoż to i wy nie zachowujecie przykazania Bożego dla zachowania waszych nakazów? Bóg bowiem powiedział: „Czcij ojca i matkę, a temu, kto złorzeczy ojcu lub matce, śmierć!” A wy twierdzicie: Jeśli ktoś powie ojcu albo matce: to, co tobie miałem dać na utrzymanie, ofiarowałem Bogu, ten już nie potrzebuje czcić swego ojca lub matki. W ten sposób przekreślacie przykazanie Boże dla (zachowania) waszego nakazu. Obłudnicy! Słusznie powiedział o was prorok Izajasz: „Ten lud czci mnie wargami, ale jego serce daleko jest ode mnie; i czczą mnie na próżno, głosząc nauki, które są nakazami ludzkimi”.” (Mt 15,1-9 BP);

„Wtedy przyszli do Jezusa faryzeusze i uczeni w Piśmie z Jerozolimy i powiedzieli Mu: Dlaczego uczniowie Twoi łamią tradycje ojców, nie myjąc rąk przed jedzeniem? A On odpowiedział: A wy dlaczego - powołując się na wasze tradycje - łamiecie przykazania Boże? Przecież powiedział Bóg: Czcij ojca twego i matkę twoją; albo: Ktokolwiek złorzeczy ojcu lub matce, będzie ukarany śmiercią. A wy sądzicie, że jeśli ktoś mówi do swojego ojca albo do swojej matki: To, co ci się należało jako wsparcie ode mnie, ja oddaję Bogu to ten już nie musi czcić ani swego ojca, ani matki? I tak to dla waszych zwyczajów uczyniliście nieważnym słowo Boże. Obłudnicy, Izajasz słusznie o was prorokował mówiąc: Lud ten czci Mnie wargami, lecz serce jego daleko jest ode Mnie: próżna jest cześć, którą Mi oddają. A nauka, którą głoszą - to nakazy tylko ludzkie.” (Mt 15,1-9 BR).

6. Jakie były reakcje niektórych Żydów na nauczanie Jezusa?
Mt 15,12; Jan 6,60; 10,22-31

„A uczniowie podszedłszy do Niego zapytali: - Czy wiesz, że faryzeusze byli oburzeni, słysząc te słowa?” (Mt 15,12 BP);

„Wtedy uczniowie przystąpiwszy do Niego powiedzieli: Czy wiesz, że faryzeusze byli zgorszeni, gdy usłyszeli to, co powiedziałeś?” (Mt 15,12 BR);

„Wielu tedy spośród uczniów jego, usłyszawszy to, mówiło: Twarda to mowa, któż jej słuchać może?” (Jan 6,60 BW);

„A spośród Jego uczniów, którzy to usłyszeli, wielu mówiło: „Trudna jest ta mowa. Któż jej może słuchać?”.” (Jan 6,60 BT);

„W Jerozolimie obchodzono wtedy uroczystość Poświęcenia Świątyni. Była zima. Jezus przechadzał się po świątyni w krużganku Salomona. Otoczyli Go Judejczycy i zapytali: - Jak długo będziesz nas trzymał w niepewności? Odpowiedz nam jasno: Czy Ty jesteś Mesjaszem? Jezus im odrzekł: - Powiedziałem wam, lecz wy nie wierzycie. Dzieła, których dokonuje w imieniu mojego Ojca, świadczą o Mnie. Ale wy nie wierzycie, bo nie należycie do moich owiec. Moje owce słuchają głosu mojego. Ja znam je, a one idą za Mną. Ja daję im życie wieczne i one nie zginą na wieki, i nikt nie wyrwie ich z mojej ręki. Mój Ojciec, który Mi je dał, jest większy od wszystkich i nikt nie może wyrwać (ich) z ręki mojego Ojca. Ja i Ojciec jedno jesteśmy! Judejczycy znowu chwycili kamienie, aby Go ukamienować.” (Jan 10,22-31 BP);

„A w Jerozolimie obchodzono wtedy uroczystość Poświęcenia Świątyni. Była zima. Jezus przechadzał się wewnątrz świątyni w portyku Salomona. Zebrali się tedy wokół Niego Żydzi i zapytali Go: Jak długo jeszcze będziesz nas utrzymywał w niepewności? Jeżeli jesteś Mesjaszem, powiedz nam to otwarcie. Odpowiedział im Jezus: Już wam to powiedziałem, ale wy nie wierzycie. Dzieła, których dokonuję w imię Ojca mego, świadczą o Mnie. Wy Mi jednak nie wierzycie, bo nie należycie do moich owiec. Moje owce słuchają mojego głosu. Ja je znam i one idą za Mną. Ja daję im życie wieczne; dlatego nigdy nie zginą i nikt nie wyrwie ich z mojej ręki. Ojciec mój, Ten, który Mi je dał, większy jest od wszystkich. Nikt też nie może ich wyrwać z ręki mego Ojca. Ja zaś i Ojciec stanowimy jedno. Wtedy Żydzi znów chwycili za kamienie, aby Go ukamienować.” (Jan 10,22-31 BR).

7. Jaką ważną zasadę sformułował Pan?
Jan 7,16-18

„A Jezus im odpowiedział: - Moja nauka nie jest moja, ale Tego, który Mnie posłał. Kto chce spełniać Jego wolę, ten pozna, czy ta nauka pochodzi od Boga, czy też Ja mówię od siebie samego. Kto mówi od siebie samego, szuka własnej chwały, a kto szuka chwały Tego, który Go posłał, ten mówi prawdę i nie zwodzi nikogo.” (Jan 7,16-18 BP);

„Wtedy sam Jezus odpowiedział im w ten sposób: Moja nauka nie jest moją, lecz Tego, który Mnie posłał. Jeśli ktoś pragnie wypełniać Jego wolę, rychło będzie mógł poznać, czy jest to nauka od Boga, czy przekazuję ją sam od siebie. Kto przemawia tylko we własnym imieniu, ten szuka jedynie swojej chwały. Kto zaś szuka chwały tego, który go posłał, ten godzien jest wiary i nie ma w nim żadnej nieprawości.” (Jan 7,16-18 BR).