Tekst pamięciowy: Prz.Sal. 16,6
„Miłość i wierność oczyszczają od
winy, a dzięki bojaźni Pana stronimy od złego.” (Prz.Sal. 16,6 BW);
„Miłość i wierność gładzą winę,
bojaźń Pańska ze złych dróg sprowadza.” (Prz.Sal. 16,6 BT);
„Przez miłość i wierność zamazuje
się winę, a przez bo jaźń Jahwe unika się zła.” (Prz.Sal. 16,6 BP);
„Przez miłość i prawdę zostaje wina odpuszczona, a przez bojaźń
Wiekuistego unika się złego.” (Prz.Sal. 16,6 I.Cylkow).
1. W jaki sposób Słowo Boże
opisuje związek kobiety i mężczyzny?
1 Mjż 2,24; Mk 10,6-9
„Dlatego opuszcza mężczyzna ojca
swego i matkę i łączy się z żoną, tak że oboje stają się jednym ciałem.” (1 Mjż
2,24 BP);
„Lecz na początku stworzenia Bóg
stworzył ich jako mężczyznę i kobietę: dlatego opuści człowiek ojca swego i
matkę i złączy się ze swoją żoną, i będą oboje jednym ciałem. A tak już nie są
dwoje, lecz jedno ciało. Co więc Bóg złączył, tego człowiek niech nie
rozdziela!” (Mk 10,6-9 BT);
„Jednakże na początku stwarzania
uczynił Bóg mężczyznę i kobietę. Dlatego też zostawia człowiek ojca swego i
matkę swoją i łączy się ze swą żoną, aby być we dwoje jednym ciałem. Tak więc
choć pozostaną dwoje, będą stanowić jedno ciało. Co tedy Bóg złączył, niech
tego człowiek nie rozłącza.” (Mk 10,6-9 BR).
2. Jakimi prawami Bóg reguluje
intymne życie człowieka?
2 Mjż 20,14; 3 Mjż 18,6-20
„Nie będziesz cudzołożył.” (2 Mjż
20,14 BT);
„Nie łam małżeńskiej wiary.” (2
Mjż 20,14 Tora I. Cylkowa);
„Nikomu z was nie wolno obcować po małżeńsku z bliskimi
krewnymi. Jam jest Jahwe! Nie będziesz [więc] odkrywał nagości swego ojca ani
matki. Ona jest matką twoją, nie będziesz zatem odkrywał jej nagości. Nie
będziesz też odkrywał nagości swojej macochy, bo ona należy do twego ojca. Nie
będziesz odkrywał nagości swojej siostry, córki twego ojca albo matki, i to
zarówno urodzonej w waszym domu, jak i poza nim. Nie będziesz odkrywał nagości
córki twego syna ani córki twojej córki, bo ich nagość jest twoją nagością. Nie
będziesz odkrywał nagości córki żony twego ojca, bo ona jest jego dzieckiem, a
twoją siostrą; nie będziesz więc odkrywał jej nagości. Nie będziesz odkrywał
nagości siostry twego ojca, bo jest ona jego bliską krewną. Nie będziesz
odkrywał nagości siostry twojej matki, bo ona jest jej bliską krewną. Nie będziesz
odkrywał nagości brata twego ojca, nie będziesz się więc zbliżał do jego żony,
bo jest ona twoją ciotką. Nie będziesz odkrywał nagości swojej synowej, bo ona
jest żoną twego syna, nie będziesz więc odkrywał jej nagości. Nie będziesz
odkrywał nagości żony twego brata, bo ona należy do niego. Nie będziesz
odkrywał nagości kobiety i nagości jej córki; nie pojmiesz też córki jej syna
ani córki jej córki, odkrywając ich nagość, bo są one jej bliskimi krewnymi.
Byłaby to rozpusta! Nie pojmiesz też jakiejś kobiety razem z jej siostrą, aby
nie współzawodniczyły ze sobą, gdy będziesz odkrywał nagość jednej za życia
drugiej. Nie zbliżaj się do kobiety w czasie jej słabości miesięcznej, aby
odkrywać jej nagość. Nie będziesz obcował cieleśnie z żoną twego bliźniego, bo
stałbyś się przez to nieczysty” (3 Mjż 18,6-20 BP);
„Nikt z was nie powinien się
zbliżać do kobiety, która jest jego bliską krewną, aby odkryć przed nią swoją
nagość: Ja jestem Jahwe. Nie będziesz odsłaniał nagości twojego ojca ani twojej
matki. Jest to twoja matka - nie wolno ci odkrywać jej nagości. Nie będziesz
odsłaniał nagości żony twego ojca, bo właściwie jest to nagość twego ojca. Nie
będziesz odkrywał nagości twojej siostry, córki twojej matki albo córki twego
ojca, niezależnie od tego, czy urodziła się ona w domu rodzinnym, czy poza
domem. Nie wolno ci odkrywać jej nagości. Nie wolno ci odkrywać nagości córki
twojego syna ani córki twojej córki, bo to właściwie twoja nagość. Nie wolno ci
odkrywać nagości córki żony twego ojca, urodzonej z twego ojca, bo jest ona
twoją siostrą. Nie wolno ci odkrywać nagości siostry twego ojca, bo właściwie
jest to ciało twego ojca. Nie wolno ci odkrywać nagości siostry twojej matki,
bo właściwie jest to ciało twojej matki. Nie będziesz odkrywał nagości brata twego
ojca, zbliżając się do jego żony. Jest ona przecież twoją ciotką. Nie będziesz
odkrywał nagości twojej synowej. Jest to przecież żona twojego syna. Nie wolno
ci odkrywać jej nagości. Nie będziesz odkrywał nagości żony twego brata; jest
to bowiem nagość twojego brata. Nie będziesz odkrywał nagości jakiejkolwiek
kobiety i brał jej córkę. Nie będziesz też brał córki swego syna ani córki
twojej córki, żeby odsłonić ich nagość. Są one twoimi bliskimi krewnymi,
dlatego byłoby to zbrodnią. Nie będziesz również zbliżał się do siostry twojej
żony, aby czynić z niej rywalkę [własnej żony], odkrywając jej nagość razem z
nagością żony, jeszcze za życia swej żony. Nie będziesz się zbliżał do kobiety,
aby odkryć jej nagość, w okresie jej miesięcznego krwawienia. Nie będziesz miał
nic wspólnego z żoną twojego bliźniego, [co sprawiłoby], że razem z nią stałbyś
się nieczysty” (3 Mjż 18,6-20 BR);
„Żaden człowiek do bliskiej
krewnej swojej nie przystąpi, aby odkryć sromotę jej. Ja Pan. Sromoty ojca
twego i sromoty matki twej nie odkryjesz: matką twoją jest, nie odkryjesz
sromoty jej. Sromoty żony ojca twego nie odkryjesz, bo sromotą ojca twego jest.
Sromoty siostry twej, z ojca albo z matki, która w domu albo gdzie indziej
urodzona jest, nie odkryjesz. Sromoty córki syna twego albo wnuczki z córki
twej nie odkryjesz, bo sromotą twoją jest. Sromoty córki żony ojca twego, którą
urodziła ojcu twemu i jest siostrą twoją, nie odkryjesz. Sromoty siostry ojca
twego nie odkryjesz, bo ciałem jest ojca twego. Sromoty siostry matki twej nie
odkryjesz, przeto że ciałem jest matki twojej. Sromoty stryja twego nie
odkryjesz ani me przystąpisz do żony jego, która cię powinowactwem dosięga.
Sromoty synowej twojej nie odkryjesz, bo jest żoną syna twego, i me odkryjesz
sromoty jej. Sromoty żony brata twego nie odkryjesz, bo sromotą brata twego
jest. Sromoty żony twej i córki jej nie odkryjesz. Córki syna jej i córki jej
nie weźmiesz, abyś miał odkryć sromotę jej, bo ciałem jej są, a takie obcowanie
kazirodztwem jest. Siostry żony twej na nałożnictwo przy niej nie weźmiesz ani
nie odkryjesz sromoty jej, póki jeszcze ona żywa. - Do niewiasty, która cierpi
na miesięczną chorobę, nie przystąpisz ani nie odkryjesz sromoty jej. Z żoną
bliźniego twego spać nie będziesz ani się nasienia zmieszaniem nie splugawisz.”
(3 Mjż 18,6-20 JW).
3. Co na temat wierności oraz monogamii możemy przeczytać w Księdze Malachiasza?
Mal 2,14-15
„A wy mówicie: Dlaczego?
Dlatego, że Pan jest świadkiem między tobą i między żoną twojej młodości,
której stałeś się niewierny, chociaż ona była twoją towarzyszką i żoną,
związaną z tobą przymierzem. Czy nie Jeden (Bóg) uczynił ją istotą z ciała i
ducha? A czego pragnie ten Jeden? Potomstwa Bożego. Pilnujcie się więc w waszym
duchu i niech nikt nie będzie niewierny żonie swej młodości!” (Mal 2,14-15 BW);
„A gdybyście pytali, dlaczego
tak czyni, to dlatego, że Pan widział, co czyniłeś żonie twej młodości: jak
byłeś wobec niej niewierny, choć twoją towarzyszką była niewiasta owa, z którą
przecież zawarłeś przymierze. Czyż to nie On stworzył ową jedność, istotę żywą?
A celem tej jedności czyż nie jest Boże potomstwo? Miejcie się więc na
baczności w waszym duchu i nie zdradzajcie żony młodości waszej.” (Mal 2,14-15
BR).
4. W jaki sposób Pan Jezus
skomentował prawo rozwodowe oraz VII Przykazanie dekalogu?
Mt 5,27-32; Mt 19,8
„Słyszeliście, że powiedziano:
Nie cudzołóż! A Ja wam powiadam: Każdy, kto pożądliwie patrzy na kobietę, już
się w swoim sercu dopuścił z nią cudzołóstwa. Jeśli więc prawe twoje oko jest
ci powodem do grzechu, wyłup je i odrzuć od siebie. Lepiej bowiem jest dla
ciebie, gdy zginie jeden z twoich członków, niż żeby całe twoje ciało miało być
wrzucone do piekła. I jeśli prawa twoja ręka jest ci powodem do grzechu,
odetnij ją i odrzuć od siebie. Lepiej bowiem jest dla ciebie, gdy zginie jeden
z twoich członków, niż żeby całe twoje ciało miało iść do piekła. Powiedziano
też: Jeśli kto chce oddalić swoją żonę, niech jej da list rozwodowy. A ja wam
powiadam: Każdy, kto oddala swoją żonę - poza wypadkiem nierządu - naraża ją na
cudzołóstwo; a kto by oddaloną wziął za żonę, dopuszcza się cudzołóstwa.” (Mt
5,27-32 BT);
„Słyszeliście, iż powiedziano:
Nie będziesz cudzołożył. A Ja wam powiadam, że każdy kto patrzy na niewiastę i
pożąda jej, już popełnił z nią cudzołóstwo w sercu swoim. Jeśli tedy prawe oko
twoje gorszy cię, wyłup je i odrzuć od siebie, albowiem będzie pożyteczniej dla
ciebie, że zginie jeden z członków twoich, niż żeby całe ciało twoje miało
pójść do piekła. A jeśli prawa ręka twoja cię gorszy, odetnij ją i odrzuć od
siebie, albowiem będzie pożyteczniej dla ciebie, że zginie jeden z członków
twoich, niż żeby miało całe ciało twoje znaleźć się w piekle. Powiedziano też:
Ktokolwiek by opuścił żonę swoją, niech jej da list rozwodowy. A Ja wam
powiadam, że każdy, kto opuszcza żonę swoją, wyjąwszy powód wszeteczeństwa,
prowadzi ją do cudzołóstwa, a kto by opuszczoną poślubił, cudzołoży.” (Mt
5,27-32 BW);
„A On powiedział im: To ze
względu na zatwardziałość waszych serc pozwolił wam Mojżesz oddalić żony wasze,
lecz na początku tak nie było.” (Mt 19,8 BR).
5. Jakie niebezpieczeństwa
dla chrześcijan niesie ze sobą niemoralność w świecie?
1 Kor 6,16-20
„Albo czy nie wiecie, że ten,
kto łączy się z nierządnicą, tworzy z nią jedno ciało? Pismo Święte powiada bowiem:
„Będą dwoje w jednym ciele”. Kto natomiast łączy się z Panem, staje się z Nim
jednym duchem. Unikajcie rozpusty! Każdy inny grzech, jakiego dopuszcza się
człowiek, nie dotyczy ciała, ale w wypadku rozpusty człowiek grzeszy przeciw
własnemu ciału. Czyż nie wiecie, że ciała wasze są świątynią Świętego Ducha,
który w was przebywa? Otrzymaliście Go od Boga i nie należycie do siebie. Bóg
nabył was na własność za wielką cenę. Niech więc ciała wasze chwalą Boga.” (1
Kor 6,16-20 BP);
„Albo czy nie wiecie, że, kto
się łączy z wszetecznicą, jest z nią jednym ciałem? Albowiem, mówi Pismo, ci
dwoje będą jednym ciałem. Kto zaś łączy się z Panem, jest z nim jednym duchem.
Uciekajcie przed wszeteczeństwem. Wszelki grzech, jakiego człowiek się
dopuszcza, jest poza ciałem; ale kto się wszeteczeństwa dopuszcza, ten grzeszy
przeciwko własnemu ciału. Albo czy nie wiecie, że ciało wasze jest świątynią
Ducha Świętego, który jest w was i którego macie od Boga, i że nie należycie
też do siebie samych? Drogoście bowiem kupieni. Wysławiajcie tedy Boga w ciele
waszym.” (1 Kor 6,16-20 BW).
6. Jaki obraz symbolizuje
oczyszczony lud Boży i co powinno być naszym dążeniem?
2 Kor 11,2; Obj 19,7-8
„Jestem o was zazdrosny
zazdrością Boga. Zaślubiłem was bowiem z jednym Mężem i pragnę was przedstawić
Chrystusowi jako czystą dziewicę.” (2 Kor 11,2 BP);
„Zabiegam bowiem o was z
gorliwością Bożą; albowiem zaręczyłem was z jednym mężem, aby stawić przed
Chrystusem dziewicę czystą.” (2 Kor 11,2 BW);
„Ubiegam się bowiem o was z bożą zazdrością, gdyż
poślubiłem was, ażeby okazać was jednemu mężowi jak czystą pannę Chrystusowi.”
(2 Kor 11,2 JW);
„Weselmy się i radujmy, i
dajmy Mu chwałę, bo nadeszły Gody Baranka, a Jego Małżonka się przystroiła, i
dano jej odziać się w bisior lśniący i czysty” - bisior bowiem oznacza
sprawiedliwe czyny świętych.” (Obj 19,7-8 BP);
„Weselmy się i
radujmy i dajmy mu chwałę, bo przyszło wesele Baranka, a małżonka jego
przygotowała się. I dano jej przyoblec się w bisior jasny i czysty. Bisiorem
bowiem są sprawiedliwe uczynki świętych.” (Obj 19,7-8 JW);
„Weselmy się i
radujmy się, a dajmy mu chwałę; bo przyszło wesele Barankowe, a małżonka jego
nagotowała się. I dano jej, aby się oblekła w bisior czysty i świetny,;
albowiem bisior są usprawiedliwienia świętych.” (Obj 19,7-8 BG);
„Cieszmy się i radujmy, i oddajmy mu chwałę, bo nadeszło wesele Baranka,
a jego małżonka się przygotowała. I dano jej ubrać się w bisior czysty i
lśniący, bo bisior to sprawiedliwość świętych.” (Obj 19,7-8 BUG).