Owoce Ducha Świętego cz.II

Lekcja 50 ------- 16.12.2017 r.




Tekst przewodni: Łk 24,36

„Kiedy o tym rozmawiali, On sam stanął wśród nich. I mówi im: Pokój wam!” (Łk 24,36 BP). 

1. Jak  wysoko  ocenia Bóg ludzi,  którzy posiadają dwa kolejne  „owoce  Ducha”  -  POKÓJ i CIERPLIWOŚĆ (Gal. 5,22)?
    1 Ptr 3,4; por. Przyp. Sal. 16,32

(„Owocem zaś Ducha są: miłość, radość, pokój, cierpliwość, uprzejmość, dobroć, wierność.” - Gal 5,22)

„Lecz ukryty wewnętrzny człowiek z niezniszczalnym klejnotem łagodnego i cichego ducha, który jedynie ma wartość przed Bogiem.” (1 Ptr 3,4 BW);

„ale wnętrze serca człowieka o nienaruszalnym spokoju i łagodności ducha, który jest tak cenny wobec Boga.” (1 Ptr 3,4 BT4);

„Zabiegajcie raczej o wasze wewnętrzne piękno, o spokój i łagodność ducha - rzeczy tak bardzo cenne w oczach Boga.” (1 Ptr 3,4 BR);

„Więcej wart jest cierpliwy niż bohater, a ten, kto opanowuje siebie samego, więcej znaczy niż zdobywca miasta.” (Przyp. Sal. 16,32 BW);

„Więcej wart cierpliwy niż siłacz, ten, kto panuje nad sobą, wart więcej niż zdobywca miasta.’ (Przyp. Sal 16,32 Pau).   

2. Na czym  opiera się pokój dzieci Bożych,  żyjących niejednokrotnie w trudnych warunkach, a często wystawianych także na rozliczne niebezpieczeństwa?
    Ps 112,5-7; por. Łk 21,9.25-28

„Szczęśliwy mąż, który się lituje i pożycza, Prowadzi swe sprawy zgodnie z prawem, Bo nigdy się nie zachwieje: Sprawiedliwy nigdy nie będzie zapomniany. Nie boi się złej wieści, Serce jego jest mocne, ufa Panu.” (Ps 112,5-7 BW);

„Gdy zaś usłyszycie o wojnach i rozruchach, nie lękajcie się; to bowiem musi stać się najpierw, lecz nie zaraz potem będzie koniec. (…) I będą znaki na słońcu, księżycu i na gwiazdach, a na ziemi lęk bezradnych narodów, gdy zahuczy morze i fale. Ludzie omdlewać będą z trwogi w oczekiwaniu tych rzeczy, które przyjdą na świat, bo moce niebios poruszą się. I wówczas ujrzą Syna Człowieczego, przychodzącego w obłoku z mocą i wielką chwałą. A gdy się to zacznie dziać, wyprostujcie się i podnieście głowy swoje, gdyż zbliża się odkupienie wasze.” (Łk 21,9.25-28 BW);

„I nie trwóżcie się, gdy posłyszycie o wojnach i przewrotach. To najpierw musi się stać, ale nie zaraz nastąpi koniec. (…) Będą znaki na słońcu, księżycu i gwiazdach, a na ziemi trwoga narodów bezradnych wobec szumu morza i jego nawałnicy. Ludzie mdleć będą ze strachu, w oczekiwaniu wydarzeń zagrażających ziemi. Albowiem moce niebios zostaną wstrząśnięte. Wtedy ujrzą Syna Człowieczego, nadchodzącego w obłoku z wielką mocą i chwałą. A gdy się to dziać zacznie, nabierzcie ducha i podnieście głowy, ponieważ zbliża się wasze odkupienie.” (Łk 21,9.25-28 BT2).

3. Co Pan Jezus obiecał wszystkim swoim naśladowcom?
    Jan 14,27

„Pokój zostawiam wam, pokój mój daję wam. Nie tak jak daje świat, Ja wam daję. Niech się nie trwoży serce wasze ani się lęka!” (Jan 14,27 BT4).

4. Jakie Boże obietnice są podstawą naszego spokojnego i ufnego oczekiwania?
    Jan 14,1-3; 16,33; Mt 28,20

„Niech nie trwoży się wasze serce. Wierzycie w Boga - i we Mnie wierzcie! W domu Ojca mego jest mieszkań wiele. Gdyby tak nie było, powiedziałbym wam o tym, bo idę przygotować wam miejsce. A kiedy odejdę i przygotuję wam miejsce, przyjdę znowu i zabiorę was do siebie, abyście i wy tam byli, gdzie Ja jestem.” (Jan 14,1-3 BP);

„Niech się nie trwoży wasze serce; wierzcie w Boga i we Mnie wierzcie! W domu mojego Ojca jest wiele mieszkań; gdyby tak nie było, byłbym wam powiedział — bo przecież idę przygotować wam miejsce. A gdy pójdę i przygotuję wam miejsce, przyjdę znowu i wezmę was do siebie, abyście i wy byli tam, gdzie Ja jestem.” (Jan 14,1-3 BPD);

„To powiedziałem wam, abyście we mnie pokój mieli. Na świecie ucisk mieć będziecie, ale ufajcie, Ja zwyciężyłem świat.” (Jan 16,33 BW);

„Nauczajcie ich, aby zachowywali wszystko, co wam nakazałem. A oto Ja jestem z wami przez wszystkie dni, aż do końca świata” (Mt 28,20 Pau). 

5. Od czego w znacznej mierze zależy pokój naszych serc?
    Rz 12,17-21; DzAp 24,16

„Nikomu złem za złe nie oddawajcie, starajcie się o to, co jest dobre w oczach wszystkich ludzi. Jeśli można, o ile to od was zależy, ze wszystkimi ludźmi pokój miejcie. Najmilsi! Nie mścijcie się sami, ale pozostawcie to gniewowi Bożemu, albowiem napisano: Pomsta do mnie należy, Ja odpłacę, mówi Pan. Jeśli tedy łaknie nieprzyjaciel twój, nakarm go; jeśli pragnie, napój go; bo czyniąc to, węgle rozżarzone zgarniesz na jego głowę. Nie daj się zwyciężyć złu, ale zło dobrem zwyciężaj.” (Rz 12,17-21 BW);

„Dlatego staram się usilnie o to, abym zawsze miał czyste sumienie wobec Boga i ludzi.” (DzAp 24,16 BP).

6. Jak ważną cechą jest „siostra” cierpliwości – WYTRWAŁOŚĆ?
    Obj 14,12; por. Hbr 10,35-39

„Tu się okazuje wytrwałość świętych, tych, którzy strzegą przykazań Boga i wiary Jezusa.” (Obj 14,12 BT4);

„Tuć jest cierpliwość świętych, tuć są ci, którzy chowają przykazania Boże i wiarę Jezusową.” (Obj 14,12 BG);

„Nie porzucajcie więc ufności waszej, która ma wielką zapłatę. Albowiem wytrwałości wam potrzeba, abyście, gdy wypełnicie wolę Bożą, dostąpili tego, co obiecał. Bo jeszcze tylko mała chwila, a przyjdzie Ten, który ma przyjść, i nie będzie zwlekał; a sprawiedliwy mój z wiary żyć będzie; lecz jeśli się cofnie, nie będzie dusza moja miała w nim upodobania. Lecz my nie jesteśmy z tych, którzy się cofają i giną, lecz z tych, którzy wierzą i zachowują duszę.” (Hbr 10,35-39 BW). 

Uwaga: Greckie słowo, makrotimia (cierpliwość) z tekstu Gal 5,22 oznacza cierpliwość i konsekwencję; jest to rodzaj zwycięskiej cierpliwości. Nowy Testament używa tego słowa na określenie postępowania Boga wobec ludzi (por. Rz 2,4; 9,22; 1 Tym 1,16). Gdyby Bóg postępował tak, jak czasami postępują ludzie, nasz świat już dawno przestałby istnieć. W swoim postępowaniu wobec bliźnich, powinniśmy naśladować tę miłującą, przebaczającą i cierpliwą postawę Boga wobec nas samych. Z kolei greckie słowo hypomene (wytrwałość) użyte m.in. w Obj 14,12 oznacza wytrwałość – uparte, niepokonane mimo porażek i zawodów – dążenie do wytyczonego celu.

Do uwagi:
„Albo może lekceważysz bogactwo jego dobroci i cierpliwości, i pobłażliwości, nie zważając na to, że dobroć Boża do upamiętania cię prowadzi?” (Rz 2,4 BW);
„A cóż, jeśli Bóg, chcąc okazać gniew i objawić moc swoją, znosił w wielkiej cierpliwości naczynia gniewu przeznaczone na zagładę.” (Rz 9,22 BW);
„Ale dlatego miłosierdzia dostąpiłem, aby na mnie pierwszym Jezus Chrystus okazał wszelką cierpliwość dla przykładu tym, którzy mają weń uwierzyć ku żywotowi wiecznemu.” (1 Tym 1,16 BW). 

7. Czym charakteryzuje się  końcowy czas istnienia świata i o co w związku z tym powinniśmy się starać?
    Mt 24,12.13

„A ponieważ bezprawie się rozmnoży, przeto miłość wielu oziębnie. A kto wytrwa do końca, ten będzie zbawiony.” (Mt 24,12.13 BW).