Wątpliwości i nowe wyzwania

Tekst przewodni: DzAp 11,18

„A gdy to usłyszeli, uspokoili się i wielbili Boga, mówiąc: Tak więc i poganom dał Bóg upamiętanie ku żywotowi.” (DzAp 11,18 BW).

1. Jak zareagowali chrześcijanie pochodzenia żydowskiego po powrocie Piotra do Jerozolimy?
DzAp 11,1-3

Apostołowie i bracia przebywający w Judei dowiedzieli się, że i poganie przyjęli słowo Boże. Gdy więc Piotr przybył do Jerozolimy, ci, którzy byli pochodzenia żydowskiego, robili mu wymówki: „Poszedłeś do ludzi nie obrzezanych i jadłeś z nimi” (DzAp 11,1-3 BP);

Apostołowie i bracia, którzy byli w Judei, usłyszeli, że również poganie przyjęli słowo Boże. A gdy Piotr przybył do Jerozolimy, spierali się z nim ci, którzy pochodzili z obrzezania; Mówiąc: Wszedłeś do ludzi nieobrzezanych i jadłeś z nimi.” (DzAp 11,1-3 BUG);

I usłyszeli apostołowie i bracia, którzy byli w Judei, że i poganie przyjęli słowo Boże. Gdy zaś Piotr przyszedł do Jeruzalem spierali się z nim ci, co byli z obrzezania, mówiąc: Czemu wszedłeś do ludzi nieobrzezanych, i jadłeś z nimi?” (Dzap 11,1-3 JW).

2. Jakiej odpowiedzi udzielił Piotr?
DzAp 11,4.5.12-18

Zaś Piotr zaczął i wyjaśniał im po kolei, mówiąc: Ja byłem w mieście Joppie i się modliłem. Potem w uniesieniu zobaczyłem widzenie jakieś schodzące naczynie, jak wielkie płótno, czterema rogami spuszczane z Nieba; i dotarło aż do mnie. (…) Zaś Duch mi powiedział, by nic się nie wahając, iść razem z nimi. Przyszło też ze mną sześciu braci i weszliśmy do domu tego męża. A on nam oznajmił, jak zobaczył w swoim domu stojącego anioła, który mu powiedział: Poślij mężczyzn do Joppy oraz wezwij Szymona, zwanego Piotrem, on ci powie słowa, wśród których zostaniesz zbawiony, ty i cały twój dom. Ale w czasie, gdy ja zacząłem mówić, spadł na nich Duch Święty, jak i na początku na nas. Zaś ja przypomniałem sobie słowo Pana, jak mówił: Jan chrzcił wodą, ale wy zostaniecie ochrzczeni w Duchu Świętym. Jeśli więc Bóg dał im równy dar, jak i nam, którzy uwierzyliśmy względem Pana Jezusa Chrystusa, jakże ja byłbym władny zabronić Bogu? Więc kiedy to usłyszeli, uspokoili się oraz chwalili Boga, mówiąc: Zatem i poganom Bóg dał skruchę ku życiu.” (DzAp 11,4.5.12-18 NBG);

Piotr więc zaczął im po kolei wyjaśniać: „Modliłem się w mieście Joppa i w zachwyceniu zobaczyłem jakiś przedmiot, podobny do wielkiego płótna, które spuszczając się czterema końcami z nieba opadało aż do mnie.” (…) Duch zaś powiedział do mnie, abym bez wahania z nimi poszedł. Wybrało się więc ze mną również sześciu braci i przybyliśmy do domu tego człowieka. On zaś opowiedział nam, jak w swoim domu ujrzał anioła, jak stanął przed nim i powiedział: „Poślij do Joppy po Szymona Piotra, który przekaże ci naukę, dzięki której sam się zbawisz i cały twój dom”. Gdy zacząłem przemawiać, Duch Święty zstąpił na nich, tak jak na nas na początku. Przypomniałem sobie słowa Pana: „Jan chrzcił wodą, wy zaś zostaniecie ochrzczeni Duchem Świętym”. Jeżeli więc Bóg dał im ten sam dar, co i nam wierzącym w Pana Jezusa Chrystusa, czyż mogłem się Bogu przeciwstawić?” Kiedy to usłyszeli, zamilkli, a wielbiąc Boga mówili: „To już i poganom dał Bóg łaskę nawrócenia, która zapewnia życie” (DzAp 11,4.5.12-18 BP).

3. Co w tym czasie działo się w innych miejscach, gdzie zwiastowano Ewangelię?
DzAp 11,19-21

Ci więc, którzy się rozproszyli na skutek prześladowania, jakie wybuchło z powodu Szczepana, dotarli aż do Fenicji, Cypru i Antiochii, głosząc naukę jedynie Żydom. Wśród nich znajdowali się Cypryjczycy i Cyrenejczycy, którzy po przybyciu do Antiochii przemawiali także do Greków, głosząc dobrą nowinę o Panu Jezusie. A ręka Pańska była z nimi, wielka bowiem liczba uwierzyła i nawróciła się do Pana.” (DzAp 11,19-21 BP);

Ci mianowicie, co się rozproszyli podczas prześladowania, które nastało za Szczepana, doszli aż do Fenicji i Cypru i Antiochii, nikomu nie głosząc nauki, tylko samym żydom. A byli wśród nich niektórzy mężowie z Cypru i Cyrenaiki, którzy, przyszedłszy do Antiochii, mówili i do Greków, opowiadając Pana Jezusa. I była z nimi ręka Pańska; wielka też liczba tych, co uwierzyli, nawróciła się do Pana.” (DzAp 11,19-21 JW).

4. Jak zareagowali chrześcijanie z Jerozolimy, gdy dowiedzieli się o zwiastowaniu w innych częściach? Jak myślisz, dlaczego wysłano Barnabę?
DzAp 11,22.23

Wieść o tym doszła do uszu Kościoła w Jeruzalem. Wysłano do Antiochii Barnabę. Gdy on przybył i zobaczył działanie łaski Bożej, ucieszył się i zachęcał wszystkich, aby całym sercem wytrwali przy Panu.” (DzAp 11,22.23 BT);

Zaś relacja o nich dotarła do uszu zboru, który był w Jerozolimie; zatem wysłali Barnabasza, by poszedł do Antiochii. Ten kiedy przybył oraz zobaczył łaskę Boga, uradował się oraz zachęcał wszystkich, aby postanowieniem serca pozostawać przy Panu.” (DzAp 11,22.23 NBG);

Wieść o tym doszła także do uszu członków gminy w Jerozolimie. Wtedy wysłano do Antiochii Barnabę. Gdy przybył na miejsce i ujrzał działanie łaski Bożej, radował się i upominał wszystkich, żeby z całego serca dochowali wierności Panu.” (DzAp 11,22.23 Kow).

5. Kim był Barnaba i jaki cel sobie postawił?
DzAp 11,24; 4,36.37

Był to bowiem mąż dobry i pełen Ducha Świętego i wiary. Sporo też ludzi zostało pozyskanych dla Pana.” (DzAp 11,24 BW);

Był to bowiem mąż zacny, pełen Ducha Świętego i wiary. Tak więc pozyskano dla Pana jeszcze wielką rzeszę ludu.” (DzAp 11,24 Kow);

Bowiem był mężem odpowiednim, pełnym Ducha Świętego i wiary. Tak został przypisany Panu liczny tłum.” (DzAp 11,24 NBG);

Józef zaś, nazwany przez apostołów Barnabą, co można przetłumaczyć jako Syn Zachęty, lewita rodem z Cypru, po sprzedaniu posiadanej przez siebie roli, przyniósł pieniądze i położył u stop apostołów.” (DzAp 4,36.37 BPD);

A Józef, nazwany przez Apostołów Barnaba, to znaczy Syn Pocieszenia, lewita rodem z Cypru, sprzedał ziemię, którą posiadał, a pieniądze przyniósł i złożył u stóp Apostołów.” (DzAp 4,36.37 BT).


6. Jak myślisz, do jakich ludzi i środowisk Bóg posyła Ciebie?