Spotkanie Piłata z Jezusem

Tekst przewodni: Jan 19,11

Odpowiedział Jezus: Nie miałbyś żadnej władzy nade mną, gdyby ci to nie było dane z góry; dlatego większy grzech ma ten, który mnie tobie wydał.” (Jan 19,11 BW).

1. O co Żydzi oskarżyli Jezusa przed Piłatem?
Łk 23,2.5; Jan 18,30

Tam zaczęli oskarżać Go: Stwierdziliśmy, że ten człowiek podburza nasz naród, że odwodzi od płacenia podatków cezarowi i że siebie podaje za Mesjasza-Króla. (…) Lecz oni nastawali i mówili: Podburza lud, szerząc swą naukę po całej Judei, od Galilei, gdzie rozpoczął, aż dotąd.” (Łk 23,2.5 BT);

Tam tak Go zaczęli oskarżać: Stwierdziliśmy, że ten sieje zamęt w naszym narodzie, zabrania płacić podatek Cezarowi i podaje się za Chrystusa — króla. (…) Oni jednak z tym większym naciskiem twierdzili: Podburza lud, bo uczy po całej Judei; zaczął od Galilei i dotarł aż tutaj.” (Łk 23,2.5 BPD);

Odpowiadając mu, rzekli: Gdyby ten nie był złoczyńcą, to byśmy ci go nie wydali.” (Jan 18,30 NBG).

2. O czym wiedział Piłat?
Mt 27,18; Łk 23,4.13-16.20.22; Jan 19,4.6.12

Wiedział bowiem, że tylko z zawiści wydali go w jego ręce.” (Mt 27,18 Kow);

Wiedział bowiem, że go z zazdrości byli wydali.” (Mt 27,18 JW);

Bo wiedział, iż go z nienawiści wydali.” (Mt 27,18 BG);

Więc Piłat powiedział do przedniejszych kapłanów oraz tłumów: Nie znajduję żadnej winy w tym człowieku.” Łk 23,4);

A Piłat, zwoławszy arcykapłanów i przełożonych, i lud, rzekł do nich: Przyprowadziliście do mnie tego człowieka jako podżegacza ludu, a tymczasem ja, przesłuchawszy go wobec was, nie znalazłem w tym człowieku żadnej z tych win, które mu przypisujecie. A Herod także nie; odesłał go bowiem z powrotem do nas. I oto nie popełnił On niczego, czym by na śmierć zasłużył. Każę go więc wychłostać i wypuszczę.” (Łk 23,13-16 BW);

Zaś Piłat zwołał przedniejszych kapłanów, przełożonych i lud, oraz do nich powiedział: Daliście mi człowieka jako tego, co odwraca lud. Więc oto ja, prowadząc wobec was śledztwo, nie znalazłem żadnej winy w tym człowieku. Nie przemawiajcie dłużej przeciw niemu. A nawet Herod bo odesłałem was do niego – mówi, że oto nic równoważnego śmierci nie jest przez niego spełnione. Zatem skarcę go i uwolnię.” (Łk 23,13-16 NBG);

A Piłat ponownie przemówił do nich, chcąc uwolnić Jezusa. (…) Wtedy on po raz trzeci odezwał się do nich: Cóż złego Ten uczynił? Niczego, czym by na śmierć zasłużył, w nim nie znalazłem. Każę go więc wychłostać i wypuszczę.” (Łk 23,20.22 BW);

Piłat jednak chciał koniecznie uwolnić Jezusa; dlatego przemówił do nich powtórnie. (…) Wtedy zapytał ich po raz trzeci: „Cóż złego uczynił ten człowiek? Nie znalazłem w nim niczego, co by zasługiwało na karę śmierci. Każę go ubiczować i wypuszczę na wolność”.” (Łk 23,20.22 Kow);

Piłat zaś przemówił znowu do nich, chcąc wypuścić Jezusa. 0n zaś po raz trzeci rzekł do nich : Cóż więc złego ten uczynił? Żadnej przyczyny śmierci w nim nie znajduję; ukarzę go więc i wypuszczę.” (Łk 23,20.22 JW);

A Piłat ponownie wyszedł na zewnątrz i przemówił do nich: Oto wyprowadzam go wam na zewnątrz, abyście poznali, że ja nie znajduję w nim żadnej winy. (…) Gdy Go ujrzeli arcykapłani i słudzy, zawołali: Ukrzyżuj! Ukrzyżuj! Rzekł do nich Piłat: Zabierzcie go i sami ukrzyżujcie! Ja bowiem nie znajduję w nim winy.” (Jan 19,4.6 BT);

Wyszedł tedy Piłat ponownie i powiedział do tłumu: Wyprowadzam wam Go tu na zewnątrz, abyście mogli się przekonać, że ja nie znajduję w Nim żadnej winy. (…) Lecz skoro tylko zobaczyli Go arcykapłani i słudzy, poczęli wołać: Ukrzyżuj Go, ukrzyżuj Go! A Piłat odpowiedział: Weźcie Go sobie i ukrzyżujcie sami, bo ja nie widzę w Nim żadnej winy!” (Jan 19,4.6 BR);

Odtąd Piłat starał się Go wypuścić, ale Żydzi wołali: Jeśli Go wypuścisz, nie jesteś przyjacielem cesarza; każdy bowiem, kto czyni się królem, przeciwstawia się cesarzowi.” (Jan 19,12 BPD);

Od tego momentu Piłat usiłował Go uwolnić, ale Żydzi wołali: Jeżeli Jego uwolnisz, okażesz się nieprzyjacielem cesarza. Każdy, kto czyni się królem, sprzeciwia się cesarzowi.” (Jan 19,12 BR).

3. Jaki sygnał o niewinności Jezusa przekazała Piłatowi jego żona?
Mt 27,19

Podczas gdy siedział na trybunale, żona jego kazała mu powiedzieć: „Nie wdawaj się w sprawę przeciwko temu sprawiedliwemu! Bo dużo nacierpiałam się dziś we śnie z jego powodu”.” (Mt 27,19 Kow);

A gdy on odbywał przewód sądowy, żona jego przysłała mu ostrzeżenie: Nie miej nic do czynienia z tym Sprawiedliwym, bo dzisiaj we śnie wiele nacierpiałam się z Jego powodu.” (Mt 27,19 BT);

A kiedy siedział na podwyższeniu, żona powiedziała mu przez posłańca: Nie wdawaj się w sprawę tego niewinnego człowieka, bo dziś we śnie wiele przez Niego wycierpiałam.” (Mt 27,19 BP).

4. Jakie ważne słowa usłyszał Piłat od Jezusa?
Jan 18,35-37; 19,7-11

Piłat na to: Czy ja jestem Żydem? Twój naród i arcykapłani wydali mi Ciebie; co zrobiłeś? Wtedy Jezus powiedział: Moje Królestwo nie jest z tego świata; gdyby moje Królestwo było z tego świata, moi słudzy walczyliby, abym nie został wydany Żydom; teraz jednak moje Królestwo nie jest stąd. Piłat zauważył: A zatem jesteś królem? Jezus na to: Ty mówisz, że jestem królem. Ja po to się urodziłem i po to przyszedłem na świat, aby złożyć świadectwo prawdzie; każdy, kto jest z prawdy, słucha mojego głosu.” (Jan 18,35-37 BPD);

Piłat odparł: Czy ja jestem Żydem? Naród twój i arcykapłani wydali mi ciebie. Co uczyniłeś? Odpowiedział Jezus: Królestwo moje nie jest z tego świata. Gdyby królestwo moje było z tego świata, słudzy moi biliby się, abym nie został wydany Żydom. Teraz zaś królestwo moje nie jest stąd. Piłat zatem powiedział do Niego: A więc jesteś królem? Odpowiedział Jezus: Tak, jestem królem. Ja się na to narodziłem i na to przyszedłem na świat, aby dać świadectwo prawdzie. Każdy, kto jest z prawdy, słucha mojego głosu.” (Jan 18,35-37 BT);

Odpowiedzieli mu Żydzi: My mamy zakon, a według zakonu winien umrzeć, bo się czynił Synem Bożym. A gdy Piłat usłyszał te słowa, bardziej się uląkł i wszedł znowu do zamku, i rzekł do Jezusa: Skąd jesteś? Ale Jezus nie dał mu odpowiedzi. Rzekł więc do niego Piłat: Ze mną nie chcesz rozmawiać? Czy nie wiesz, że mam władzę wypuścić cię i mam władzę ukrzyżować cię? Odpowiedział Jezus: Nie miałbyś żadnej władzy nade mną, gdyby ci to nie było dane z góry; dlatego większy grzech ma ten, który mnie tobie wydał.” (Jan 19,7-11 BW);

Odpowiedzieli mu Żydowie: Myć zakon mamy i według zakonu naszego ma umrzeć; bo się czynił Synem Bożym. A gdy Piłat usłyszał te słowa, bardziej się uląkł. I wszedł zasię do ratusza i rzekł do Jezusa: Skądżeś ty jest? Lecz mu Jezus nie dał odpowiedzi. Tedy mu rzekł Piłat: Nie mówisz ze mną? Nie wiesz, iż mam moc ukrzyżować cię i mam moc wypuścić cię? Odpowiedział Jezus: Nie miałbyś żadnej mocy nade mną, jeźliby ci nie była dana z góry; przetoż, kto mię tobie wydał, większy grzech ma.” (Jan 19,7-11 BG).

5. Jak Piłat traktował prawdę?
Jan 18,38; 19,12.16

Rzekł do Niego Piłat: Cóż to jest prawda? To powiedziawszy, wyszedł ponownie do Żydów i rzekł do nich: Ja nie znajduję w nim żadnej winy.” (Jan 18,38 BT);

Mówi mu Piłat: Co jest prawdą? To powiedział i znowu wyszedł do Żydów oraz im mówi: Ja w nim żadnej winy nie znajduję.” (Jan 18,38 NBG);

Zapytał Go znowu Piłat: A cóż to jest prawda? Po tych słowach wyszedł ponownie do Żydów i powiedział: Ja nie widzę w Nim żadnej winy.” (Jan 18,38 BR);

Od tej chwili Piłat starał się Go uwolnić. A Judejczycy krzyczeli: Jeśli Go uwolnisz, nie jesteś przyjacielem cesarza. Bo kto czyni się królem, występuje przeciw cesarzowi! (…) Wtedy [Piłat] wydał Go im na ukrzyżowanie.” (Jan 19,12.16 BP);

Odtąd Piłat starał się wypuścić go, ale Żydzi krzyczeli głośno: Jeśli tego wypuścisz, nie jesteś przyjacielem cesarza; każdy bowiem, który się królem czyni, sprzeciwia się cesarzowi. (…) Wtedy to wydał go im na śmierć krzyżową. Wzięli więc Jezusa i odprowadzili go.” (Jan 19,12.16 BW).

6. Jak ty traktujesz prawdę i swoją prawdomówność?


7. Jaki publiczny gest wykonał Piłat i czy miał on znaczenie wobec Boga?
Mt 27,24

A Piłat, ujrzawszy, że to nic nie pomaga, przeciwnie, że zgiełk się wzmaga, wziął wodę, umył ręce przed ludem i rzekł: Nie jestem winien krwi tego sprawiedliwego, wasza to rzecz.” (Mt 27,24 BW);

Widząc tedy Piłat, że nic nie może osiągnąć i że zamieszanie robi się przy tym coraz większe, wziął wodę i na oczach tłumu umył sobie ręce, mówiąc: Ja nie odpowiadam za krew tego Sprawiedliwego; to wasza rzecz.” (Mt 27,24 BR);

Piłat zaś widząc, że nic nie osiąga, lecz zamieszanie większe powstaje, wziąwszy wodę, umył ręce przed pospólstwem, mówiąc: Nie winienem ja krwi tego sprawiedliwego; wy się patrzcie!” (Mt 27,24 JW).


8. Czego możemy się nauczyć oceniając postawę Piłata?