Spotkanie kobiety kananejskiej z Jezusem


Tekst pamięciowy: Psalm 103,3.4

„To On odpuszcza wszystkie twe przewiny i leczy wszystkie twoje niemoce. On wybawia od śmierci twe życie, wieńczy cię łaską i miłosierdziem.” (Ps 103,3.4 BP);

„On odpuszcza wszystkie winy twoje, Leczy wszystkie choroby twoje. On ratuje od zguby życie twoje; On wieńczy cię łaską i litością. „ (Ps 103,3.4 BW).

1. Z jaką, wielką prośbą zwróciła się niewiasta kananejska do Jezusa?
Mt 15,22.25

„I oto kobieta kananejska z tamtych okolic wyszła i zaczęła wołać: Zmiłuj się nade mną, Panie, Synu Dawida! Moja córka jest strasznie dręczona przez demona. Jednak ona podeszła i kłaniając się poprosiła: Panie, pomóż mi!” (Mt 15,22.25 BPD);

„A oto nadeszła pewna niewiasta chananejska z tamtych stron i zaczęła głośno błagać: „Zmiłuj się nade mną, Panie, Synu Dawidowy! Szatan dręczy moją córkę okrutnie. Tymczasem niewiasta podeszła bliżej i rzucając mu się do nóg błagała: „Panie, ratuj mnie!”.” (Mt 15,22.25);

„A oto niewiasta Chananejska wyszedszy z onych krajów, zawołała mówiąc kniemu: Zmiłuj się nade mną Panie Synu Dawidów. Córka moja cięszko bywa ode diabła udręczona. Ale ona przyszedszy, dała mu chwałę mówiąc: Panie pomóż mi.” (Mt 15,22.25 BB).

2. Jaki był główny cel posłannictwa Jezusa?
Mt 15,24; por. Mt 10,5-6; DzAp 13,46

„On odpowiedział: - Zostałem posłany tylko do tych owiec, które zginęły z domu Izraela.” (Mt 15,24 BP);

„Lecz on odrzekł: „Zostałem posłany jedynie do zaginionych owiec domu Izraela.” (Mt 15,24 Kow);

„Tych dwunastu posłał Jezus z takimi poleceniami: Nie udawajcie się w drogę do pogan i nie wchodźcie do miasta Samarytan. Idźcie raczej do owiec, które poginęły z domu Izraela.” (Mt 10,5-6 BPD);

„Tych to dwunastu rozesłał Jezus dając im przedtem takie pouczenie: „Nie idźcie między pogan i nie wstępujcie do żadnego z miast samarytańskich; lecz idźcie najpierw do zaginionych owiec domu Izraelowego.” (Mt 10,5-6 Kow);

„Wtedy Paweł i Barnaba odpowiedzieli odważnie i rzekli: Wam to najpierw miało być opowiadane Słowo Boże, skoro jednak je odrzucacie i uważacie się za niegodnych życia wiecznego, przeto zwracamy się do pogan.” (DzAp 13,46 BW);

„Wtedy Paweł i Barnaba z ufną śmiałością powiedzieli: Wam najpierw należało opowiedzieć Słowo Boga, skoro jednak odsuwacie je od siebie i uznajecie się za niegodnych życia wiecznego, oto zwracamy się do pogan.” (DzAp 13,46 BPD).

3. Jaka była reakcja uczniów na zachowanie kobiety? Jak dziś reagujemy na natrętnych ludzi?
Mt 15,23

„Lecz On nie odpowiedział na to ani słowem. Uczniowie zaś Jego, zbliżywszy się do Niego, mówili: Odpraw ją, bo prześladuje nas swym krzykiem.” (Mt 15,23 BR);

„On zaś ani słowem nie odezwał się do niej. A uczniowie podszedłszy do Niego prosili: - Odpraw ją, bo krzyczy za nami.” (Mt 15,23 BP).

4. W jaki sposób Jezus odpowiedział kobiecie?
Mt 15,26

„On jednak odparł: Niedobrze jest zabierać chleb dzieciom, a rzucać szczeniętom.” (Mt 15,26 BT);

„A On jej odpowiedział: Nie wypada zabierać chleba dzieciom po to, by go rzucać szczeniętom!” (Mt 15,26 BR).

5. W jaki sposób ta zdeterminowana kobieta wykorzystała wypowiedź Jezusa i co w ten sposób udowodniła?
Mt 15,27

„Ona na to: Tak, Panie, ale i szczenięta jedzą okruchy, które spadają ze stołu ich panów.” (Mt 15,27 BPD);

„To prawda, Panie - odrzekła - lecz szczenięta zjadają przecież okruszyny, które spadają ze stołu ich panów.” (Mt 15,27 Kow.);

„Litości, Panie! - powiedziała kobieta. - Przecież i szczenięta żywią się okruchami, które spadają z pańskich stołów.” (Mt 15,27 BR).

6. Jakie świadectwo o wierze tej kananejskiej niewiasty wydał Pan Jezus?
Mt 15,28

„Wtedy Jezus jej odpowiedział: O niewiasto, wielka jest twoja wiara; niech ci się stanie, jak pragniesz! Od tej chwili jej córka była zdrowa.” (Mt 15,28 BT);

„Wtedy rzekł jej Jezus: „Niewiasto, wielka jest twoja wiara; niech ci się stanie tak, jak chcesz!” W tejże chwili została uzdrowiona jej córka.” (Mt 15,28 Kow);

„Wtedy Jezus odpowiedział jej: - Niewiasto, wielka jest twoja wiara, niech spełni się twoja prośba! I od tej chwili jej córka wyzdrowiała.” (Mt 15,28 BP).

7. O czym powinniśmy zawsze pamiętać w trudnych sytuacjach życia?
Mt 7,7-11; Jer 29,12-14 I cz.

„Proście, a będzie wam dane; szukajcie, a znajdziecie; kołaczcie, a otworzą wam. Albowiem każdy, kto prosi, otrzymuje; kto szuka, znajduje; a kołaczącemu otworzą. Gdy któregoś z was syn prosi o chleb, czy jest taki, który poda mu kamień? Albo gdy prosi o rybę, czy poda mu węża? Jeśli więc wy, choć źli jesteście, umiecie dawać dobre dary swoim dzieciom, to o ileż bardziej Ojciec wasz, który jest w niebie, da to, co dobre, tym, którzy Go proszą.” (Mt 7,7-11 BT);

„Proście, a będzie wam dane; szukajcie, a znajdziecie; stukajcie, a otworzą wam. Ktokolwiek bowiem prosi - otrzymuje, kto szuka - znajduje, a kto stuka - temu otwierają. Bo czy ktoś z was poda kamień własnemu dziecku, które prosi o chleb? Albo gdy prosi o rybę, czy poda mu węża? Jeśli tedy wy, choć tak niedoskonali jesteście, potraficie dawać rzeczy dobre waszym dzieciom, to o ileż bardziej same dobrodziejstwa ześle Ojciec wasz Niebieski tym, którzy Go o to proszą!” (Mt 7,7-11 BR);

„Wtedy, kiedy zaczniecie Mnie wzywać, gdy zaczniecie modlić się do Mnie, Ja was wysłucham. Gdy zaczniecie Mnie szukać, znajdziecie Mnie, gdyż szukać Mnie będziecie z całego serca. A Ja sprawię, że będziecie mogli Mnie znaleźć - wyrocznia Pana.” (Jer 29,12-14 I cz. BR);

„A wtedy będziecie Mnie wzywać i pójdziecie, aby się do Mnie modlić, a Ja was wysłucham. Szukając Mnie – znajdziecie, gdy będziecie Mnie szukać całym waszym sercem. Dam się wam znaleźć mówi WIEKUISTY.” (Jer 29,12-14 I cz. BGN);

„A kiedy mnie wzywać i ustawicznie modlić się do mnie będziecie - wysłucham was. Kiedy zaś szukać mnie będziecie, znajdziecie mnie; tak, kiedy będziecie mnie szukać całym sercem, pozwolę się wam odnaleźć - głosi Jahwe.” (Jer 29,12-14 I cz. BP).