Błogosławieni czystego serca!


Tekst przewodni: Ps 51,12

„Serce czyste stwórz we mnie, o Boże, A ducha prawego odnów we mnie!” (Ps 51,12 BW).

1. Jak brzmi kolejne błogosławieństwo z Kazania na Górze?
Mt 5,8; por. Jan 1,47-49

„Błogosławieni czystego serca, albowiem oni Boga oglądać będą.” (Mt 5,8 BT);

„Szczęśliwi czystego serca, gdyż oni będą oglądać Boga.” (Mt 5,8 BPD);

„Jezus ujrzał Natanaela, który zbliżał się do Niego. I mówi o nim: - Oto Izraelita, w którym naprawdę nie masz zdrady. Pyta Go Natanael: - Skąd mnie znasz? Jezus mu odpowiedział: - Widziałem cię pod drzewem figowym, zanim cię Filip zawołał. Natanael Mu odrzekł: - Rabbi, Tyś jest Syn Boży! Tyś Król Izraela!” (Jan 1,47-49 BP);

„A gdy Jezus ujrzał Natanaela, idącego do niego, rzekł o nim: Oto prawdziwy Izraelita, w którym nie ma fałszu. Rzecze mu Natanael: Skąd mnie znasz? Odpowiedział mu Jezus i rzekł: Zanim cię zawołał Filip, widziałem cię, gdy byłeś pod drzewem figowym. Odpowiedział mu Natanael: Mistrzu! Ty jesteś Synem Bożym, Ty jesteś królem Izraela.” (Jan 1,47-49 BW).

Uwaga:Błogosławieństwo to wymaga, byśmy dokładnie przeegzaminowali samych siebie. Zapytajmy, czy daną usługę wykonujemy z samej chęci usłużenia komuś, czy dla zapłaty. Czy nasza służba jest bezinteresowna, czy może na pierwszy plan wysuwają się motywy ambicjonalne? Czy daną pracę w Kościele wykonujemy dla Chrystusa, czy dla umocnienia własnego prestiżu? Czy idziemy do Zboru, po to, by się spotkać z Bogiem, czy tylko po to, by spełnić obowiązek zasługujący na uznanie innych? Czy nasza religijność wypływa wyłącznie z potrzeby Boga? A może lubimy uważać siebie za pobożnych?...” (W. Barclay, Ewangelia Mateusza, t.I., s. 136).

2. Jaką smutną prawdę o ludzkim sercu objawia prorok, a do czego wzywa nas Salomon?
Jer 17,9; Przyp. Sal. 4,23-27

„Podstępne jest serce, bardziej niż wszystko inne, i zepsute, któż może je poznać?” (Jer 17,9 BW);

„Serce jest zdradliwsze niż wszystko inne i niepoprawne - któż je zgłębi?” (Jer 17,9 BT);

„Serce jest zdradliwsze niż wszystko i tak przewrotne, że nie da się przeniknąć.” (Jer 17,9 BR);

„Bardziej niż nad wszelką inną rzeczą czuwaj nad sercem swoim, w nim bowiem jest źródło życia. Odsuń od siebie przewrotność ust, oddal od siebie obłudę warg. Niech oczy twoje patrzą prosto przed siebie, a powieki twe niech będą otwarte. Wyrównaj ścieżkę dla twoich kroków, niech wszystkie twoje drogi będą umocnione. Nie zbaczaj ani w prawo, ani w lewo, odwracaj swą nogę od zła.” (Przyp. Sal. 4,23-27 BP);

„Bardziej niż czegokolwiek strzeż swego serca, bo z niego się wywodzi całe twoje życie. Unikaj wszelkiego fałszywego słowa, niech ust twoich nie splami żadna przewrotność. Twoje oczy niech patrzą zawsze tylko prosto, spoglądać masz zawsze śmiało przed siebie! Niech twoje stopy kroczą po równych drogach, niech będą wygładzone wszystkie twoje ścieżki. Nie zbaczaj z drogi ni w prawo, ni w lewo, odwracaj się co rychlej od zła wszelkiego!” (Przyp. Sal. 4,23-27 BR).

3. O co prosił król Dawid, gdy go zwiodło jego serce?
Ps 51,1.12

„Przewodnikowi chóru. Psalm Dawidowy. (…) Serce czyste stwórz we mnie, o Boże, A ducha prawego odnów we mnie!” (Ps 51,1.12 BW).

4. Co musi nastąpić, aby nasze serca były czyste i wrażliwe na głos Boży?
Ezech 36,26; por. Jer 31,31-33

„I dam wam serce nowe i ducha nowego tchnę do waszego wnętrza, odbiorę wam serce kamienne, a dam wam serce z ciała.” (Ezech. 36,26 BT);

„I dam wam serce nowe, i ducha nowego dam do waszego wnętrza, i usunę z waszego ciała serce kamienne, a dam wam serce mięsiste.” (Ezech. 36,26 BW);

„Oto nadejdą dni - głosi Jahwe - a z Domem Izraela i z Domem Judy zawrę Nowe Przymierze! Nie jak Przymierze, które zawarłem z ich praojcami, gdym ich ujął za rękę, by wyprowadzić ich z ziemi egipskiej, które to Przymierze moje oni zerwali, chociaż byłem ich Panem - głosi Jahwe. Natomiast to będzie Przymierze, jakie zawrę z Domem Izraela po dniach owych - głosi Jahwe: Złożę Prawo moje w ich wnętrzu i wypiszę je w ich sercu! I będę im Bogiem, a oni będą mi ludem!” (Jer 31,31-33 BP);

„Oto nadchodzą dni - wyrocznia Pana - kiedy zawrę z domem Izraela nowe przymierze. Nie jak przymierze, które zawarłem z ich przodkami, kiedy ująłem ich za rękę, by wyprowadzić z ziemi egipskiej. To moje przymierze złamali, mimo że byłem ich Władcą - wyrocznia Pana. Lecz takie będzie przymierze, jakie zawrę z domem Izraela po tych dniach - wyrocznia Pana: Umieszczę swe prawo w głębi ich jestestwa i wypiszę na ich sercu. Będę im Bogiem, oni zaś będą Mi narodem.” (Jer 31,31-33 BT);

Oto idą dni - mówi Pan - że zawrę z domem izraelskim i z domem judzkim nowe przymierze. Nie takie przymierze, jakie zawarłem z ich ojcami w dniu, gdy ich ująłem za rękę, aby ich wyprowadzić z ziemi egipskiej, które to przymierze oni zerwali, chociaż Ja byłem ich Panem - mówi Pan - lecz takie przymierze zawrę z domem izraelskim po tych dniach, mówi Pan: Złożę mój zakon w ich wnętrzu i wypiszę go na ich sercu. Ja będę ich Bogiem, a oni będą moim ludem.” (Jer 31,31-33 BW).

5. W jakich surowych słowach ap. Jakub gromił wierzących, którzy zaniedbali konieczną troskę o czystość swych serc (Przyp. Sal 4,23)?
Jak 4,8

„Zbliżcie się do Boga, a zbliży się do was. Obmyjcie ręce, grzesznicy, i oczyśćcie serca, ludzie o rozdwojonej duszy.” (Jak 4,8 BPD);

„Zbliżajcie się do Boga, a On przybliży się do was. Oczyśćcie ręce, grzesznicy, i uświęćcie serca, ludzie rozdarci wewnętrznie!” (Jak 4,8 BP);

„Zbliżcie się do Boga, a on przybliży się do was. Oczyśćcie swe ręce, grzesznicy, i czystymi uczyńcie swe serca, ludzie chwiejni!” (Jak 4,8 Kow).

6. Czym napełnione jest czyste serce wierzącego?
Mt 22,37.38; por. Jan 14,23

„A On mu powiedział: Będziesz miłował Pana, Boga swego, z całego serca swego i z całej duszy swojej, i z całej myśli swojej. To jest największe i pierwsze przykazanie.” (Mt 22,37.38 BW);

„On mu odpowiedział: „Będziesz miłował Pana Boga swego całym swoim sercem, całą swoją duszą i całym swoim umysłem. To jest największe i pierwsze przykazanie.” (Mt 22,37.38 BT);

„A Jezus mu odpowiedział: - Jeśli kto Mnie miłuje, będzie przestrzegał mojej nauki. A Ojciec mój umiłuje go i przyjdziemy do niego i będziemy mieszkać u niego.” (Jan 14,23 BP);

„Odpowiedział mu Jezus: Jeśli ktoś Mnie miłuje, zachowuje moją naukę. Dlatego Ojciec mój również go umiłuje; przyjdziemy do niego i będziemy w nim przebywać.” (Jan 14,23 BR).

7. Kogo także miłuje człowiek czystego serca?
1 Ptr 1,22; 1 Jana 4,20.21

„Skoro już dusze swoje uświęciliście, będąc posłuszni prawdzie celem zdobycia nieobłudnej miłości bratniej, jedni drugich gorąco czystym sercem umiłujcie.” (1 Ptr 1,22 BT);

„W posłuszeństwie dla prawdy uświęcajcie dusze swoje, aby dojrzeć do nieobłudnej miłości bratniej: miłujcie się wzajemnie gorąco i z głębi serca.” (1 Ptr 1,22 Kow);

„Jeśliby ktoś mówił: „Miłuję Boga”, a równocześnie nienawidziłby swego brata, ten jest kłamcą. Kto bowiem nie miłuje swego brata, którego widzi, nie może miłować Boga, którego nie widzi. A takie przykazanie mamy od Niego, aby ten, kto miłuje Boga, miłował również swego brata.” (1 Jana 4,20.21 BP);

„Jeżeli ktoś mówi, że miłuje Boga, a równocześnie ma w nienawiści swego brata, to jest kłamcą. Kto nie okazuje miłości bratu, którego widzi, nie może miłować Boga, którego nie widzi. (21) Tymczasem On nakazuje nam bardzo wyraźnie, aby ten, kto miłuje Boga, miłował także i swego brata.” (1 Jana 4,20.21 BR).