Skutki nieposłuszeństwa

Tekst przewodni: Rz 3,31

„Czy więc zakon unieważniamy przez wiarę? Wręcz przeciwnie, zakon utwierdzamy.” (Rz 3,31 BW).

1. W jakiej sytuacji znalazła się ludzkość z powodu grzechu?
    Rz 5,12

„Dlatego jak przez jednego człowieka grzech wszedł na świat, a przez grzech śmierć, tak i na wszystkich ludzi śmierć przyszła, za to, że wszyscy zgrzeszyli.” (Rz 5,12 BPD);

„A jak przez jednego człowieka pojawił się na świecie grzech, wskutek zaś grzechu śmierć, i w ten sposób śmierć dotknęła wszystkich ludzi, ponieważ wszyscy zgrzeszyli.” (Rz 5,12 BP);

Dlatego jak przez jednego człowieka grzech wszedł na ten świat, i przez grzech śmierć, i tak na wszystkich ludzi śmierć przeszła, w którym wszyscy zgrzeszyli..” (Rz 5,12 JW).

2. Jak tragiczny był stan ludzi, zanim Bóg usprawiedliwił nas w krwi Jezusa Chrystusa?
    Rz 3,9-18

„Cóż tedy? Czy ich przewyższamy? Żadną miarą! Dopiero co wykazaliśmy, że zarówno Żydzi, jak i Grecy - wszyscy pozostają pod grzechem, tak jak to zostało napisane: Nie ma sprawiedliwego, nawet jednego; nikt nie jest przy zdrowych zmysłach, nie ma takiego, który by szukał Boga. Wszyscy zeszli z drogi prostej, wszyscy stali się nieużyteczni. Nie ma nawet jednego, który by czynił dobro. Ich gardło podobne jest do otwartego grobu, język ich służy zdradzie, a na ich wargach znajduje się jad żmijowy. Ich usta pełne są goryczy i przekleństw. Ich nogi gotowe zawsze do rozlewu krwi, zagłada i nędza na ich drogach, a drogi pokoju nie znają wcale i nie ma bojaźni Bożej przed ich oczyma.” (Rz 3,9-18 BR);

„Cóż więc? Czy odnosimy triumf? W żaden sposób. Przecież oskarżyliśmy już wszystkich Żydów i Greków o to, że tkwią w grzechu. Tak też napisano: „Nie ma sprawiedliwego, nie ma ani jednego, nie ma człowieka mądrego, nie ma takiego, który szuka Boga. Wszyscy zbłądzili, wszyscy stali się nieużyteczni, nie ma takiego, który czyni dobro, nie ma ani jednego. Grobem otwartym stało się ich gardło, kłamstwo rozsiewają językami swymi, jad żmii pod ich wargami, usta ich pełne przekleństw i goryczy, (15) stopy ich spieszą do przelewu krwi, zniszczenie i groza znaczą ich drogi, a drogi pokoju nie poznali. Żadnej bojaźni Bożej nie masz przed ich oczami!” (Rz 3,9-18 BP);

„Cóż tedy? Czy jesteśmy wyróżnieni? Bynajmniej. Bo dopiero co wykazaliśmy, że wszyscy: żydzi i poganie - są pod panowaniem grzechu. Tak bowiem mówi Pismo: „Nikt nie jest sprawiedliwy, nikt zgoła; nie masz rozumnego, nikt nie pyta o Boga”. „Wszyscy odstąpili, wszyscy pospołu stali się nieużyteczni. Nikt nie czyni tego, o dobre, nikt zgoła.” „Gardło ich podobne do grobu otwartego, a języka swego używają na zdradę. Na wargach ich jest jad żmijowy”. „Usta ich pełne są przekleństwa i goryczy. Nogi ich skore są do krwi rozlewu. Spustoszenie i zagłada znaczą ich drogę”. „Nie znają ścieżek pokoju ani nie masz bojaźni Bożej przed ich oczyma”.” (Rz 3,9-18 Kow).

3. Czy ktokolwiek z ludzi może być usprawiedliwiony na podstawie Prawa?
    Rz 3,19-20

„A wiemy, że wszystko, co mówi Prawo, mówi do tych, którzy podlegają Prawu. I stąd każde usta muszą zamilknąć i cały świat musi się uznać winnym wobec Boga, jako że z uczynków Prawa żaden człowiek nie może dostąpić usprawiedliwienia w Jego oczach. Przez Prawo bowiem jest tylko większa znajomość grzechu.” (Rz 3,19-20 BT);

„A wiemy, że cokolwiek zakon mówi, mówi do tych, którzy są pod wpływem zakonu, aby wszelkie usta były zamknięte i aby świat cały podlegał sądowi Bożemu. Dlatego z uczynków zakonu nie będzie usprawiedliwiony przed nim żaden człowiek, gdyż przez zakon jest poznanie grzechu.” (Rz 3,19-20 BW);

„Wiemy zaś, że cokolwiek Prawo mówi, mówi do tych, którzy są w Prawie, aby wszelkie usta były zamknięte, a cały świat został pociągnięty do odpowiedzialności wobec Boga. Dlatego na podstawie czynów (wynikających z) Prawa żadne ciało nie zostanie przed Nim uznane za sprawiedliwe — za pośrednictwem Prawa bowiem (dokonuje się) właściwe poznanie grzechu.” (Rz 3,19-20 BPD).

4. W czym leży istota i moc usprawiedliwienia?
    Rz 3,21-26

„Teraz zaś poza Prawem objawiła się sprawiedliwość Boga, o której świadectwo dają Prawo i Prorocy. A sprawiedliwość Boża spełnia się we wszystkich wierzących dzięki przyjęciu wiary w Jezusa Chrystusa. Nie ma bowiem różnicy: wszyscy zgrzeszyli i utracili chwałę Boga, darmo natomiast dostąpili usprawiedliwienia dzięki Jego darowi, dzięki odkupieniu dokonanemu przez Chrystusa Jezusa. Jego to Bóg ustanowił ofiarą przebłagalną przez wiarę i przelanie Jego krwi, chcąc okazać w ten sposób swoją sprawiedliwość, dzięki której odpuszcza dawniej popełnione grzechy. Sprawiła to cierpliwość Boga, który chce okazać swoją sprawiedliwość w obecnym czasie i jako sprawiedliwy udziela usprawiedliwienia każdemu, kto przyjmuje wiarę w Jezusa.” (Rz 3.21-26 BP);

„A teraz zostało objawione usprawiedliwienie przez Boga, niezależnie od Zakonu. Już Zakon i Prorocy wskazywali na nie: na usprawiedliwienie przez Boga dokonywujące się przez wiarę w Jezusa Chrystusa, i to dla wszystkich [i we wszystkich], którzy [w niego] wierzą. Tu nie ma żadnej różnicy. Wszyscy bowiem zgrzeszyli i pozbawieni są chwały Bożej. Lecz przez łaskę jego dostępują za darmo usprawiedliwienia, dzięki odkupieniu, które dokonało się w Jezusie Chrystusie. Jego to ustanowił Bóg ofiarą przebłagania we własnej krwi jego, aby okazać swą sprawiedliwość - a ofiara ta staje się skuteczna w tych, którzy wierzą. W cierpliwości swej bowiem Bóg zaniechał był kary za dawniejsze grzechy, aby w obecnych czasach okazać swą sprawiedliwość. Tak to chciał, aby uznano jego sprawiedliwość, a równocześnie chciał stać się źródłem usprawiedliwienia dla każdego, który wierzy w Jezusa [Chrystusa].” (Rz 3,21-26 Kow).

5. Jaką wielką prawdę objawia ap. Paweł?
    Rz 3,27-30

„Gdzież więc chluba twoja? Wykluczona! Przez jaki zakon? Uczynków? Bynajmniej, lecz przez zakon wiary. Uważamy bowiem, że człowiek bywa usprawiedliwiony przez wiarę, niezależnie od uczynków zakonu. Czy Bóg jest Bogiem tylko Żydów? Czy nie pogan także? Tak jest, i pogan, albowiem jeden jest Bóg, który usprawiedliwi obrzezanych na podstawie wiary, a nieobrzezanych przez wiarę.” (Rz 3,27-30 BW);

„Gdzież więc jest jeszcze miejsce na chełpliwość? Nie ma go! Wskutek jakiego prawa? Czy prawa uczynków? Nie, lecz przez prawo wiary. Jesteśmy bowiem przekonani, że człowiek przez wiarę zyskuje usprawiedliwienie niezależnie od uczynków Zakonu. Czyż Bóg byłby tylko Bogiem Żydów? A nie również pogan? Tak, również pogan. Bo jest tylko jeden Bóg; a ten usprawiedliwia obrzezanego na podstawie wiary, a nieobrzezanego przez wiarę.” (Rz 3,27-30 Kow).

6. Jakie ważne pytanie postawił ap. Paweł i jak na nie odpowiedział?
    Rz 3,31

„Czyż więc poprzez wiarę przekreślamy Prawo? Wręcz przeciwnie. My Prawo umacniamy.” (Rz 3,31 BP);

„Czy więc przez wiarę unieważniamy Prawo? W żadnym razie — lecz Prawo utwierdzamy.” (Rz 3,31 BPD);

„Czyż więc wiarą obalamy Prawo? Ależ nie! Raczej ustanawiamy Prawo.” (Rz 3,31 BR);

„Zakon więc burzymy przez wiarę? Żadną miarą; ale Zakon stanowimy.” (Rz 3,31 JW);

„Czy znosimy więc Zakon przez wiarę? Wręcz przeciwnie; lecz stawiamy go na właściwych podstawach.” (Rz 3,31 Kow);

„Czy więc przez wiarę obalamy Prawo? Żadną miarą! Tylko Prawo właściwie ustawiamy.” (Rz 3,31 BT);

„To tedy zakon niszczymy przez wiarę? Nie daj tego Boże! i owszem zakon stanowimy.” (Rz 3,31 BG).