Tekst
przewodni: Mt 25,32-33
„I będą
zgromadzone przed nim wszystkie narody, i odłączy jedne od drugich, jak pasterz
odłącza owce od kozłów. I ustawi
owce po swojej prawicy, a kozły po lewicy.” (Mt 25,32-33 BW);
„I zgromadzą
się przed Nim wszystkie narody, a On oddzieli jednych ludzi od drugich,
jak pasterz oddziela owce od kozłów. Owce
postawi po prawej, a kozły po swojej lewej stronie.” (Mt 25,32-33 BT);
„I
zgromadzą się przed Nim narody całego świata, a On oddzieli jedne od drugich,
jak pasterz oddziela owce od kozłów. Owce
ustawi po prawej stronie, a kozły po lewej.” (Mt 25,32-33 BP).
1. Dlaczego faryzeusze zażądali od Jezusa
znaku, który miałby potwierdzić, że
przyszedł od
Ojca?
Mt
12,22-24; 12,25-30.38
„Wtedy
przyniesiono do niego opętanego, który był ślepy i niemy; i uzdrowił go, tak że
odzyskał mowę i wzrok. I zdumiony
był cały lud, i mówił: Czy nie jest to Syn Dawida? A gdy to usłyszeli faryzeusze, rzekli:
Ten nie wygania demonów inaczej jak tylko przez Belzebuba, księcia demonów.”
(Mt 12,22-24 BW);
„Wówczas
przyprowadzono Mu opętanego, który był niewidomy i niemy. Uzdrowił go, tak
że niemy mógł mówić i widzieć. A całe
tłumy pełne były podziwu i mówiły: Czyż nie jest to Syn Dawida? Lecz faryzeusze, słysząc to, mówili:
On tylko mocą Belzebuba, władcy złych duchów, wyrzuca złe duchy.” (Mt 12,22-24
BT);
„Znając
ich myśli, powiedział im: Każde królestwo podzielone samo w sobie, pustoszeje,
nie ostoi się też żadne podzielone wewnętrznie miasto lub dom. Stąd jeśli szatan szatana wygania, sam
z sobą podzielony; jak więc ostoi się jego królestwo? Ponadto jeśli Ja w (mocy) Belzebula
wyganiam demony, to w czyjej (mocy) wyganiają wasi synowie? Dlatego oni będą
waszymi sędziami. Jeśli jednak Ja
wyganiam demony w (mocy) Ducha Bożego, to z pewnością przybliżyło się do was
Królestwo Boże. Albo jak może
ktoś wejść do domu mocnego (człowieka) i zagarnąć jego rzeczy, jeśli najpierw
nie zwiąże mocnego (człowieka) i dopiero wtedy jego dom ograbi? Kto nie jest ze Mną, jest przeciwko
Mnie, a kto ze Mną nie gromadzi — rozprasza. (…) Wtedy odpowiedzieli Mu
niektórzy ze znawców Prawa i faryzeuszów: Nauczycielu, chcemy zobaczyć jakiś
Twój znak.” (Mt 12,25-30.38 BPD);
„Jezus,
znając ich myśli, rzekł do nich: "Każde królestwo rozdarte niezgodą chyli
się ku upadkowi; żadne miasto, żaden dom rozdarty niezgodą ostać się nie może. Jeżeli szatan wypędza szatana, wówczas
jest w niezgodzie sam z sobą; jakże więc ostoi się królestwo jego? Jeżeli ja wypędzam czartów mocą
Beelzebula, to jakąż mocą wypędzają ich uczniowie wasi? Dlatego oni będą
sędziami waszymi. Jeżeli zaś mocą
Ducha Bożego wypędzam czartów, wówczas już przyszło do was królestwo Boże. A zresztą jakże może ktoś wtargnąć do
domu mocarza i zrabować mu sprzęt domowy, jeżeli wpierw nie związał mocarza?
Wszakże dopiero potem może mu dom ograbić. Kto
nie jest ze mną, przeciwko mnie jest; kto nie zbiera ze mną, rozprasza.(…) Na
to odparli mu niektórzy z uczonych w Piśmie i faryzeuszów: "Mistrzu,
chcielibyśmy widzieć, jak czynisz znak” (Mt 12,215-30.38 Kow);
„Wtedy odpowiedzieli Mu niektórzy nauczyciele Pisma i faryzeusze:
Nauczycielu, domagamy się znaku od Ciebie.” (Mt 12,38 BP).
2. Jak Jezus określił współczesne Sobie
pokolenie i dlaczego?
Mt
12,39 I cz.; por. Łk 3,7-9
„A On im
odpowiedział: To plemię złe i wiarołomne żąda znaku…” (Mt 12,39 I cz. BR);
„Lecz On
im odpowiedział: Plemię przewrotne i wiarołomne żąda znaku…” (Mt 12,39 I
cz. BT);
„A on
odpowiedział im: Pokolenie złe i cudzołożne żąda znaku…” (Mt 12,39 I cz.
BUG);
„Mówił więc do tłumów, które wychodziły, żeby przyjąć chrzest od niego:
Plemię żmijowe, kto wam pokazał, jak uciec przed nadchodzącym gniewem? Wydajcie więc godne owoce nawrócenia;
i nie próbujcie sobie wmawiać: Abrahama mamy za ojca, bo powiadam wam, że
z tych oto kamieni może Bóg wzbudzić potomstwo Abrahamowi. Już siekiera jest przyłożona do
korzenia drzew. Każde więc drzewo, które nie wydaje dobrego owocu, zostaje
wycięte i w ogień wrzucone.” (Łk 3,7-9 BT);
„Mówił
więc do tłumów, które przychodziły, aby ich ochrzcił: Plemię żmijowe, któż was
ostrzegł, żebyście uciekali przed przyszłym gniewem? Wydajcie więc owoce godne pokuty i nie
zaczynajcie sobie wmawiać: Naszym ojcem jest Abraham. Mówię wam bowiem, że Bóg
i z tych kamieni może wzbudzić dzieci Abrahamowi. A już siekiera do korzenia drzew jest
przyłożona. Każde drzewo, które nie wydaje dobrego owocu, zostaje wycięte i
wrzucone w ogień.” (Łk 3,7-9 BUG).
3. Jaki znak zapowiedział Jezus i czego on
dotyczył?
Mt
12,39 II cz.-40
„Ale
otrzyma tylko znak proroka Jonasza. Jak
bowiem „Jonasz był trzy dni i trzy noce we wnętrzu wielkiej ryby”, tak Syn
Człowieczy będzie trzy dni i trzy noce w sercu ziemi.” (Mt 12,39 cz. II-40 BP);
„ale
żaden znak nie będzie mu dany, prócz znaku proroka Jonasza. Albowiem jak Jonasz był trzy dni
i trzy noce we wnętrznościach wielkiej ryby, tak Syn Człowieczy będzie
trzy dni i trzy noce w łonie ziemi.” (Mt 12,39 II cz.-40 BT);
„lecz nie
otrzyma innego znaku jak znak Jonasza proroka. Bo jak Jonasz był trzy dni i trzy noce
w brzuchu potwora morskiego, tak też Syn Człowieczy będzie w ziemi przez trzy
dni i trzy noce”. (Mt 12,39 II cz.-40 Kow);
„ale nie
otrzyma innego znaku jak tylko znak Jonasza proroka. Albowiem jak Jonasz był w brzuchu
wieloryba trzy dni i trzy noce, tak i Syn Człowieczy będzie w łonie ziemi trzy
dni i trzy noce.” (Mt 12,39 II cz.-40 BW).
4. W jaki sposób i przez kogo będzie sądzone
pokolenie z czasów Jezusa?
Mt
12,41-42
„Ludzie
Niniwy staną na sądzie wraz z tym pokoleniem i osądzą je, gdyż opamiętali się
dzięki poselstwu Jonasza, a oto tutaj więcej niż Jonasz. Królowa z Południa zostanie wzbudzona
na sądzie wraz z tym pokoleniem i osądzi je; bo przybyła z krańców ziemi
słuchać mądrości Salomona, a oto tutaj więcej niż Salomon.” (Mt 12,41-42 BPD);
„Mężowie
z Niniwy staną na sądzie wraz z tym pokoleniem i spowodują jego potępienie,
gdyż na skutek zwiastowania Jonasza upamiętali się, a oto tutaj więcej niż
Jonasz. Królowa z Południa stanie
na sądzie wraz z tym pokoleniem i potępi je; bo przybyła z krańców ziemi
słuchać mądrości Salomona, a oto tutaj więcej niż Salomon.” (Mt 12,41-42 BW).
5. O jakich miejscach i miastach wspomniał
Jezus w
innym fragmencie Ewangelii zapowiadając surowy sąd w przyszłości?
Mt
11,20-24
„Wtedy począł czynić wyrzuty miastom, w których dokonało się
najwięcej Jego cudów, że się nie nawróciły. Biada
tobie, Korozain! Biada tobie, Betsaido! Bo gdyby w Tyrze i Sydonie
działy się cuda, które u was się dokonały, już dawno w worze i w
popiele by się nawróciły. Toteż
powiadam wam: Tyrowi i Sydonowi lżej będzie w dzień sądu niż wam. A ty, Kafarnaum, czy aż do nieba
masz być wyniesione? Aż do Otchłani zejdziesz. Bo gdyby w Sodomie działy
się cuda, które się w tobie dokonały, przetrwałaby aż do dnia dzisiejszego. Toteż powiadam wam: Ziemi sodomskiej
lżej będzie w dzień sądu niż tobie.” (Mt 11,20-24 BT);
„Wtedy
zaczął grozić miastom, w których dokonało się najwięcej jego cudów, że nie
pokutowały. Biada tobie,
Chorazynie, biada tobie, Betsaido; bo gdyby w Tyrze i Sydonie działy się te
cuda, które u was się stały, dawno by w worze i popiele pokutowały. Ale powiadam wam: Lżej będzie Tyrowi i
Sydonowi w dniu sądu aniżeli wam. A
ty, Kafarnaum, czy aż do nieba wywyższone będziesz? Aż do piekła zostaniesz
strącone, bo gdyby się w Sodomie dokonały te cuda, które się stały u ciebie,
stałaby jeszcze po dzień dzisiejszy. Ale
powiadam wam: Lżej będzie ziemi sodomskiej w dniu sądu aniżeli tobie.” (Mt
11,20-24 BW);
„Wtedy
zaczął czynić wymówki miastom, w których dokonał najwięcej cudów, że się nie
nawróciły: Biada ci, Chorazin,
biada ci, Betsaido, bo gdyby w Tyrze albo w Sydonie działy się te cuda, które u
was się działy, od dawna by się nawróciły we włosiennicy i w popiele. Toteż powiadam wam: Tyrowi i Sydonowi
lżej będzie w dzień sądu niż wam. A
ty, Kafarnaum, czy "aż do nieba będziesz się wynosić? Aż na dno piekła
spadniesz!" Bo gdyby w Sodomie działy się cuda, które działy się u ciebie,
przetrwałaby do dzisiaj. Toteż
powiadam wam: Ziemi Sodomitów lżej będzie w dzień sądu niż tobie.” (Mt 11,20-24
BP).
6. Jak rozumiesz przyszły sąd i wymienione
postacie lub mieszkańców miast?