List do zboru w Tiatyrze


Tekst pamięciowy: Hbr 2,1

„Dlatego musimy tym baczniejszą zwracać uwagę na to, co słyszeliśmy, abyśmy czasem nie zboczyli z drogi.” (Hbr 2,1 BW);

„Musimy zatem bardzo pilnie zważać na to, cośmy usłyszeli, żebyśmy nie minęli się z celem.” (Hbr 2,1 BP).

Wstęp: Tiatyra to miasto, które w III w. p.n.e. odbudował Seleukos Nikator, który wcześniej był jednym z dowódców Aleksandra Wielkiego. Leżało w zachodniej Azji Mniejszej, ok. 60 km od wybrzeża Morza Egejskiego. Znajdował się tu zbór chrześcijański do którego Jezus Chrystus skierował orędzie, opisane w Księdze Objawienia. Obecnie na miejscu Tiatyry znajduje się miasto Akhisar, położone ok. 250 km od Stambułu i 375 km od Aten.
Tiatyra była zamożnym miastem i znanym ośrodkiem rzemiosła, zajmowano się tu między innymi tkaniem, farbowaniem, garncarstwem, wyprawianiem skór i obróbką metali. Tamtejsi rzemieślnicy do barwienia używali korzeni marzany barwierskiej, dzięki którym uzyskiwali charakterystyczny purpurowy kolor nazywany później czerwienią turecką. Biblia mówi, że podczas pierwszego pobytu apostoła Pawła w Filippi „pewna niewiasta z Tiatyry imieniem Lidia, sprzedawczyni purpury” została chrześcijanką. Możliwe jest, że była przedstawicielką handlową wytwórców purpury z Tiatyry.
Nie wiadomo, kto i kiedy zaniósł poselstwo Pana Jezusa do Tiatyry. W Biblii nie ma informacji o tym, że głosił tam Paweł albo inni misjonarze, ani o tym, że do swego miasta wróciła Lidia. Być może Dobra Nowina dotarła tam podczas dwuletniej działalności Pawła w Efezie (ok 53-55 n.e.), położonym ok. 115 km na pd. Zach. od Tiatyry, gdyż w okresie tym „wszyscy mieszający w okręgu Azji, zarówno Żydzi, jak i Grecy, usłyszeli Słowo Pańskie” (Dz 19,10).

1. Jakie pozytywne cechy zboru w Tiatyrze wyróżnił Pan Jezus w swoim poselstwie?
Obj 2,18-19

„Aniołowi Kościoła w Tiatyrze napisz: To mówi Syn Boży: Ten, który ma oczy jak płomień ognisty, a nogi jego są podobne do drogocennego metalu. Znam twoje czyny, miłość, wiarę, posługę i twoją wytrwałość, i czyny twoje ostatnie liczniejsze od pierwszych.” (Obj 2,18-19 BP);

„A do anioła zboru w Tiatyrze napisz: To mówi Syn Boży, który ma oczy jak płomień ognia, a nogi jego podobne są do mosiądzu. Znam uczynki twoje i miłość, i wiarę, i służbę, i wytrwałość twoją, i wiem, że ostatnich uczynków twoich jest więcej niż pierwszych.” (Obj 2,18-19 BW).

2. Co Biblia mówi o wszechwiedzy Boga?
1 Kron 28,9; Jer 20,12; Ps 139,1-4; Hbr 4,12

„A ty, Salomonie, synu mój, znaj Boga, ojca twojego, i służ mu z całego swego serca i z duszy ochotnej, gdyż Pan bada wszystkie serca i przenika wszystkie zamysły. Jeżeli go szukać będziesz, da ci się znaleźć, lecz jeżeli go opuścisz, odrzuci cię na wieki.” (1 Kron 28,9 BW);

„Ty zaś, mój synu Salomonie, uznaj Boga ojca twego i służ Mu sercem doskonałym i umysłem oddanym, bo Jahwe przenika wszystkie serca i zgłębia wszystkie tajniki myśli. Jeśli Go szukać będziesz, pozwoli ci się odnaleźć, ale jeśli Go opuścisz, i On cię też odrzuci na wieki.” (1 Kron 28,9 BP);

„Lecz Ty, o Panie Zastępów, który badasz sprawiedliwego, przenikasz nerki i serce, spraw, bym ujrzał twoją pomstę nad nimi, gdyż tobie powierzyłem moją sprawę.” (Jer 20,12 BW);

„Panie Zastępów, Ty, który doświadczasz sprawiedliwego i który patrzysz na nerki i serce, dozwól, bym zobaczył Twoją pomstę na nich. Tobie bowiem powierzyłem swą sprawę.” (Jer 20,12 BT);

„Jahwe Zastępów, co sprawiedliwie oceniasz, wzrokiem przenikasz nerki i serce, niech widzę Twą pomstę nad nimi, bom Tobie powierzył mą sprawę.” (Jer 20,12 BP);

„Kierownikowi chóru; Psalm Dawida. Przejrzałeś mnie, Jahwe, i znasz mnie, znasz mnie, gdy siadam i kiedy wstaję, przenikasz z daleka moje myśli. Czy chodzę, czy spoczywam, Ty wiesz o mnie, dajesz baczenie na wszystkie moje drogi. Zanim język mój wypowie słowo, Ty, Jahwe, znasz je już doskonale.” (Ps 139,1-4 BP);

„Dla kierującego chórem. Psalm Dawida O Panie, Ty mnie przenikasz i znasz dobrze, Ty wiesz o mnie wszystko, gdy siedzę lub stoję, wszystkie moje myśli rozpoznajesz z daleka. Jest Ci wiadomo, kiedy chodzę i kiedy spoczywam, znane Ci są dobrze wszystkie moje drogi. Zanim mój język wypowie jakieś słowo, Ty, Panie, znasz je już dobrze.” (Ps 139,1-4 BR);

„Żywe bowiem jest słowo Boże, skuteczne i ostrzejsze niż wszelki miecz obosieczny, przenikające aż do rozdzielenia duszy i ducha, stawów i szpiku, zdolne osądzić pragnienia i myśli serca.” (Hbr 4,12 BT);

„Słowo Boże jest bowiem żywe i skuteczne, ostrzejsze nad wszelki miecz o dwu ostrzach. Dlatego przenika aż tam, gdzie duch styka się z duszą, a szpik ze stawem kości, i osądza najskrytsze pragnienia i zamysły ludzkiego serca.” (Hbr 4,12 BR).

3. Jaki zarzut pada pod adresem anioła zboru w Tiatyrze?
Obj 2,20-21

„Lecz mam ci za złe, że pozwalasz niewieście Izebel, która się podaje za prorokinię, i naucza, i zwodzi moje sługi, uprawiać wszeteczeństwo i spożywać rzeczy ofiarowane bałwanom. I dałem jej czas, aby się upamiętała, ale nie chce się upamiętać we wszeteczeństwie swoim.” (Obj 2,20-21 BW);

„Lecz mam przeciw tobie to, że pobłażasz tej kobiecie Jezabel, która się podaje za prorokinię i naucza, i zwodzi moje sługi, aby uprawiali nierząd i spożywali z ofiar składanych bóstwom. Dałem jej czas na opamiętanie, lecz nie chce się opamiętać w swoim nierządzie.” (Obj 2,20-21 BPD).

Uwaga: Izebel, to postać biblijna ze Starego Testamentu, żona Achaba, matka Atalii, zm. w 843 p.n.e. Była córką Ethbaala I, króla Sydonu. Poślubiła Achaba, króla Izraela. Czciła bogów pogody i płodności: Baala i Aszerę. Za jej namową Achab i zmuszeni przez niego podwładni przyjęli jej religię. Izebel kazała zabić proroków Boga i w ich miejsce wprowadzić proroków Baala. Ocalał tylko Eliasz i później pokonał proroków Baala na górze Karmel. Wówczas zapragnęła śmierci Eliasza i prorok musiał się ukrywać. Sama wydała na siebie wyrok śmierci, kiedy zachęcała Achaba, by zabił Nabota, żeby przejąć jego winnicę. Eliasz zapowiedział jej gwałtowną śmierć. Dziesięć lat po śmierci Achaba, w trakcie krwawej rewolty, została wyrzucona z okna pałacowego w Jizreel, następnie stratowały ją konie, a psy zjadły jej ciało i zlizały krew. Znaleziono tylko czaszkę, nogi i dłonie.
W Nowym Testamencie występuje jako pseudoprorokini zwodząca chrześcijan, nawołująca do nienawiści Boga, połączonej z nierządem sakralnym i spożywaniem ofiar składanych bożkom.

4. Jakimi groźbami posługuje się Jezus, aby ostrzec swój lud przed bałwochwalstwem i jaką ważną prawdę przypomina?
Obj 2,22-23; Mt 16,27

„Toteż rzucę ją na łoże, a tych, którzy z nią cudzołożą, wtrącę w ucisk wielki, jeśli się nie upamiętają w uczynkach swoich. A dzieci jej zabiję; i poznają wszystkie zbory, że Ja jestem Ten, który bada nerki i serca, i oddam każdemu z was według uczynków waszych.” (Obj 2,22-23 BW);

„Oto rzucę ją na łoże boleści, a tych, którzy z nią cudzołożą, w wielki ucisk — jeśli się nie opamiętają w swoich uczynkach — a jej dzieci zabiję śmiercią; i poznają wszystkie zbory, że Ja jestem tym, który bada nerki i serca — i oddam każdemu z was według waszych czynów.” (Obj 2,22-23 BPD);

„A Syn Człowieczy przyjdzie w chwale swego Ojca z aniołami swymi i wtedy odda każdemu według jego uczynków.” (Mt 16,27 BP);

„Albowiem Syn Człowieczy przyjdzie w chwale Ojca swego razem z aniołami swoimi i wtedy odda każdemu według jego postępowania.” (Mt 16,27 BT).

5. Jakie polecenie daje Pan Jezus tym, którzy nie splamili się bałwochwalstwem?
Obj 2,24-25

„A wam, pozostałym mieszkańcom Tiatyry, wam, którzy odrzucacie tę naukę i - jak mówię - nie znacie głębin szatana, oświadczam: Nie nakładam na was żadnych nowych ciężarów. Trzymajcie się jednak tego, co posiadacie, aż do czasu mojego przyjścia.” (Obj 2,24-25 BR).

6. Co obiecuje Pan Jezus wszystkim zwycięzcom i jaki obraz Jezusa zawarty jest w tym fragmencie Pisma Świętego?
Obj 2,26-29

„Zwycięzcy i temu, kto pełni aż do końca uczynki moje, dam władzę nad poganami, i będzie rządził nimi laską żelazną, i będą jak skruszone naczynia gliniane; taką władzę i Ja otrzymałem od Ojca mojego; dam mu też gwiazdę poranną. Kto ma uszy, niechaj słucha, co Duch mówi do zborów.” (Obj 2,26-29 BW);

„Temu, kto zwycięży, oraz temu, kto zachowa aż do końca moje dzieła, dam władzę nad narodami i [będzie nimi rządził żelazną laską — zostaną pokruszone] jak [gliniane naczynia] — podobnie jak Ja otrzymałem (władzę) od mojego Ojca; dam mu też gwiazdę poranną. Kto ma uszy, niech wysłucha, co Duch ogłasza zborom.” (Obj 2,26-29 BPD).

7. W jaki sposób chrześcijanie powinni głosić nadchodzące przyjście Pana Jezusa i jak mamy się na nie przygotować?
2 Ptr 3,9.10.14.15

„Nie zwleka Pan z wypełnieniem obietnicy - jak niektórzy są przekonani, że Pan zwleka - ale On jest cierpliwy w stosunku do was. Nie chce bowiem niektórych zgubić, ale wszystkich [chce] doprowadzić do nawrócenia. Jak złodziej zaś przyjdzie dzień Pański, w którym niebo z szumem przeminie, gwiazdy się w ogniu rozsypią, a ziemia i dzieła na niej zostaną odnalezione. (...) Dlatego, umiłowani, oczekując tego, starajcie się, aby [On] was znalazł bez plamy i skazy - w pokoju, a cierpliwość Pana naszego uważajcie za zbawienną, jak to również umiłowany nasz brat, Paweł, według danej mu mądrości napisał do was.” (2 Ptr 3,9.10.14.15 BT);

„Pan nie zwleka z wypełnieniem tego, co przyobiecał, mimo iż niektórzy myślą inaczej. On tylko jest cierpliwy względem was. Nie chce bowiem niczyjej zagłady, lecz pragnie, żeby się wszyscy nawrócili. Dzień Pański zaś przyjdzie jak złodziej. Niebo i ziemia znikną wtedy w okamgnieniu, gwiazdy rozsypią się pod działaniem ognia, a po ziemi i tym, co ją wypełnia, nie pozostanie nawet ślad najmniejszy. (...) Dlatego, najmilsi, oczekując na to wszystko, dokładajcie wszelkich starań, aby Pan zastał was bez żadnej skazy i zbrukania, w prawdziwym pokoju. Ceńcie sobie bardzo wielkoduszność Pana, jak to napisał, z właściwą sobie mądrością Bożą, umiłowany brat nasz Paweł w liście skierowanym do was.” (2 Ptr 3,9.10.14.15 BR).