1.Bóg, który wie o wszystkim (1)

 Tekst przewodni: Ps 139,3

„Czy chodzę, czy spoczywam, Ty wiesz o mnie,
dajesz baczenie na wszystkie moje drogi.” (Ps 139,3 BP).

1. Czy Bóg ukrywa się przed człowiekiem? 2 Mjż 33,20; Rzym 1,18-20

„Ale – dodał – nie możesz ujrzeć mojego oblicza, gdyż nie może pozostać przy życiu człowiek, który mię ujrzał.” (2 Mjż 33,20 BP);

„Gniew Boży spada z nieba na wszystkich bezbożnych i niesprawiedliwych ludzi, którzy przez niesprawiedliwość zadają gwałt prawdzie. W łatwy sposób przecież mogą poznać Boga – wszak Bóg im się objawił. To bowiem, co było w Nim niewidzialne, mianowicie wieczna Jego moc i bóstwo, stało się od początku świata poznawalne dzięki dziełu stworzenia. Nie mają wiec wymówki.” (Rzym 1,18-20 BP).

2. Wyjaśnij, dlaczego Bóg, który jest niewidzialny pragnie, abyśmy Go szukali i poznawali? Dz.Ap. 17,26-28; Jan 17,3; Oz 4,6 I cz.; 6,3.6

„Z jednego [człowieka] wywiódł wszystkie plemiona ludzkie, aby zamieszkały całą ziemię. Określił też im właściwy czas i granice zamieszkania, aby szukały Boga, czując Jego obecność, i aby Go znalazły, bo rzeczywiście jest On niedaleko od każdego z nas. W Nim bowiem żyjemy, poruszamy się i jesteśmy, jak to też powiedzieli niektórzy z waszych poetów:
            ‘Z Jego bowiem rodu jesteśmy’.” (DzAp 17,26-28 BP);

„A to jest życie wieczne, poznać Ciebie, jedynego, prawdziwego Boga, i Tego, którego posłałeś, Jezusa Chrystusa.” (Jan 17,3 BP);

„Lud Mój ginie, gdyż brak mu poznania.” (Oz 4,6 I cz. BW);

„Bądźmy rozumni, gorliwie się starajmy poznać Jahwe!
Tak pewne jest Jego przyjście, jak nadejście poranka.
Przyjdzie do nas jak deszcz,
Jak deszcz wiosenny, co nasyca ziemię.” (Oz 6,3 BP);

„Miłości pragnę, nie krwawej ofiary,
poznania Boga bardziej niż całopaleń.” (Oz 6,6 BP).

Uwaga: Z powodu grzechu człowieka, Bóg jest dla nas niewidzialny, lecz pragnie, aby być poznanym w Jego naturze i działaniu. Na kartach Biblii znajdujemy ważne informacje o Bogu. Ta księga jest jedynym uwierzytelnionym przez Stwórcę źródłem prawdy. Słowo Boże pozwala nam na poznanie istoty Boga i otwiera drogę do życia wiecznego w Królestwie Niebieskim.

3. Jakie znaczenie dla nas ma odkrycie prawdy, że Bóg jest wszechwiedzący? Heb 4,13; Jer 23,24

„Żadne stworzenie nie ukryje się przed Nim, lecz wszystko jest obnażone i odsłonięte dla oczu Tego, przed którym mamy zdać sprawę.” (Heb 4,13 BP);

„Czyż może się kto schować w ukryciu,
abym Ja go nie widział?
- (głosi Jahwe).
Czyż to nie Ja wypełniam
Niebiosa i ziemię?
- mówi Jahwe.” (Jer 23,24).

4. Do jakiego stopnia Bóg zna człowieka? Ps 139,1-3; Mat 10,30

„Panie, przenikasz i nasz mnie,
Ty wiesz kiedy siadam i wstaję.
Z daleka przenikasz moje zamysły,
widzisz moje działanie i mój spoczynek
i wszystkie moje drogi są Ci znane.” (Ps 139,1-3 BT);

„Nawet wasze włosy na głowie wszystkie są policzone.” (Mat 10,30 BW).

Uwaga: Bóg zna każdy ruch, myśl, działanie, intencję, modlitwę, marzenie, ukryte pragnienie. Wie co za chwilę powiemy, jakich użyjemy słów, zna poziom naszego gniewu (1 Mjż 4,6-7), zna też każdą obawę i strach.

Do uwagi:

„I rzekł Pan do Kaina: Czemu się gniewasz i czemu zasępiło się twoje oblicze?
Wszak byłoby pogodne, gdybyś czynił dobrze, a jeśli nie będziesz czynił dobrze, u drzwi czyha grzech. Kusi cię, lecz ty masz nad nim panować.” (1 Mjż 4,6-7 BW).

5. Jakie myśli towarzyszyły psalmiście Dawidowi, kiedy uświadomił sobie wszechwiedzę Boga? Ps 139,5-6

„Otaczasz mnie ze wszystkich stron
i kładziesz na mnie swą dłoń.
Przedziwna, ponad moje pojęcie wiedza,
Tak wzniosła, że dosięgnąć jej nie mogę.” (Ps 139,5-6 BP);

„Ogarniasz mnie z tyłu i z przodu
I kładziesz na mnie rękę swoją.
Zbyt cudowna jest dla mnie ta wiedza,
Zbyt wzniosła, bym ją pojął.” (Ps 139,5-6 BW).

Uwaga: Jeśli Ktoś tak wielki i potężny, jak Bóg obserwuje mnie, to oznacza że: „jestem naprawdę kimś ważnym dla Boga. A Bóg, który jest tak troskliwy, jest Bogiem, którego pragnę!” Bóg tak dokładnie jak mnie nie obserwuje zwierząt czy roślin. Nie zaprzyjaźnia się ze skałami lub krzakami tak, jak zbliża się do mnie i do Ciebie, ponieważ jest zainteresowany człowiekiem.

6. Określ, co czujesz, gdy myślisz o Bogu, „który wie wszystko”?