Lekcja 51 ------- 22.12.2018 r.
Fragment
do analizy: Łk 6,39-49
„(39)
Opowiedział
im też podobieństwo: Czy może ślepy ślepego prowadzić? Czy obaj
nie wpadną do dołu? (40)
Nie masz ucznia nad mistrza, ale należycie będzie przygotowany
każdy, gdy będzie jak jego mistrz. (41)
A dlaczego widzisz źdźbło, w oku brata swego, a belki w oku
własnym nie dostrzegasz? (42)
Albo jak powiesz bratu swemu: Pozwól, że wyjmę źdźbło z oka
twego, a oto belka jest w oku twoim? Obłudniku, wyjmij najpierw
belkę z oka swego, a wtedy przejrzysz, aby wyjąć źdźbło z oka
brata swego. (43)
Nie ma bowiem drzewa dobrego, które by rodziło owoc zły, ani też
drzewa złego, które by rodziło owoc dobry. (44)
Każde bowiem drzewo poznaje się po jego owocu, bo nie zbierają z
cierni fig ani winogron z głogu. (45)
Człowiek dobry z dobrego skarbca serca wydobywa dobro, a zły ze
złego wydobywa zło; albowiem z obfitości serca mówią usta jego.
(46)
Dlaczego mówicie do mnie: Panie, Panie, a nie czynicie tego, co
mówię? (47)
Pokażę wam, do kogo jest podobny każdy, kto przychodzi do mnie i
słucha słów moich, i czyni je. (48)
Podobny jest do człowieka budującego dom, który kopał i dokopał
się głęboko, i założył fundament na skale. A gdy przyszła
powódź, uderzyły wody o ów dom, ale nie mogły go poruszyć, bo
był dobrze zbudowany. (49)
Kto zaś słucha, a nie czyni, podobny jest do człowieka, który
zbudował dom na ziemi bez fundamentu, i uderzyły weń wody, i wnet
runął, a upadek domu owego był zupełny.” (Łk 6,39-40 BW).
1.
W jaki sposób Pan Jezus mówił o ważnych, duchowych zagadnieniach?
(w.
39 cz. T; 41.43.47.48)
2.
Co jest niezawodnym wskaźnikiem wartości człowieka
i
jego wiarygodności, jako chrześcijanina?
O jakie owoce chodzi? (w. 43-45).
3.
Co jest niezbędne, aby prowadzić innych ludzi do poznania Boga i
Jego Słowa? (w. 40)
4.
Jaką rolę biorą często na siebie ludzie, którym się wydaje, że
poznali wolę Bożą? (w. 41.42)
5.
Co oznacza w praktycznym życiu, widzieć źdźbło a nie dostrzegać
belki? Czy możesz podać
przykłady?
6.
Jaki jest prawidłowy początek procesu duchowego wzrostu? Co jest
kluczowym elementem
w
tym procesie? (w. 46.47 por. w. 49)
7.
Co może się stać, gdy nieprzygotowany uczeń Pana Jezusa
zbyt szybko podejmie się odpowiedzialnej
roli przewodzenia innym? (w. 39.49)
8.
Co jest niezbędne, aby przygotować się należycie do służby
Bogu? (w. 44 cz. II). Porównaj szybkość
wzrostu głogu i cierni oraz winogron i drzewa figowego.