Ewangelia i porządek tego świata

  Lekcja 47 ------- 24.11.2018 r.


 Fragment do analizy: 

Łk 5,17.33-39; 6,1-11

„I stało się pewnego dnia, gdy nauczał, a siedzieli tam faryzeusze i nauczyciele zakonu, którzy przybyli ze wszystkich wiosek galilejskich i judzkich, i z Jerozolimy, a w nim była moc Pana ku uzdrawianiu. (Łk 5,17 BW);
Oni zaś rzekli do niego: Uczniowie Jana często poszczą i odprawiają modły, podobnie i uczniowie faryzeuszów, twoi zaś jędzą i piją. A Jezus rzekł do nich: Czy możecie sprawić, by uczestnicy wesela, dopóki oblubieniec jest z nimi, pościli? Lecz przyjdą dni, kiedy oblubieniec będzie im zabrany, wówczas pościć będą. Powiedział im także podobieństwo: Nikt nie odrywa kawałka z nowej szaty, aby połatać szatę starą, bo inaczej rozedrze nowe, a łata z nowego nie będzie się nadawała do starego. I nikt nie wlewa młodego wina do starych bukłaków, bo inaczej młode wino rozsadzi bukłaki i samo się wyleje, i jeszcze bukłaki zniszczeją. Lecz młode wino należy lać do nowych bukłaków. I nikt napiwszy się starego, nie chce od razu młodego; mówi bowiem: Stare jest lepsze. (Łk 5,33-39 BW);
I stało się w pewien sabat, że przechodził przez zboża, a uczniowie jego rwali kłosy i wykruszając je rękami, jedli. Wtedy niektórzy z faryzeuszów rzekli: Czemu czynicie to, czego nie wolno czynić w sabat? A odpowiadając Jezus rzekł do nich: Czy nie czytaliście o tym, co czynił Dawid, gdy był głodny, on sam i ci, co z nim byli? Jak wszedł do domu Bożego i wziął chleby pokładne, których wszak nie wolno jeść nikomu, jak tylko kapłanom, i jadł, dał tym, którzy z nim byli? I rzekł im: Syn Człowieczy jest Panem sabatu. I stało się w inny sabat, że wszedł do synagogi i nauczał. A był tam człowiek z suchą prawą ręką. I podpatrywali go uczeni w Piśmie i faryzeusze, czy uzdrawia w sabat, aby znaleźć podstawę do oskarżenia go. On sam jednak znał myśli ich, rzekł więc do człowieka z suchą ręką: Podnieś się i stań pośrodku. A on podniósłszy się, stanął. I rzekł do nich Jezus: Zapytuję was, czy wolno w sabat dobrze czynić, czy źle czynić? Życie ocalić czy zatracić? I spojrzawszy wokoło po wszystkich, rzekł do niego: Wyciągnij rękę swoją. A ten to zrobił, i ręka jego wróciła do dawnego stanu. Lecz oni, pełni szaleństwa, rozmawiali między sobą, co by uczynić z Jezusem.” (Łk 6,1-11 BW).

1. Kto obserwował działalność Pana Jezusa i dlaczego?

2. Jakie pytania i zarzuty pod adresem uczniów padły przy okazji przyjęcia u Lewiego? Jakie
praktyki religijne były powszechne w kręgach faryzeuszy i uczniów Jana.

3. Co na zarzuty odpowiedział Pan Jezus?

4. Co było powodem kolejnych zarzutów ze strony niektórych faryzeuszy?

5. Na jaki precedens powołał się Pan Jezus? Czy Pan Jezus unieważnił znaczenie Sabatu?

6. Jak myślisz co to znaczy, że Pan Jezus jest Panem Sabatu?

7. Co wydarzyło się w synagodze podczas Sabatu? Co uczynił Pan Jezus wiedząc, że jest
obserwowany?

8. W jaki sposób uprzedził reakcje zebranych i co wydarzyło się później?

9. Jaką reakcję przeciwników wywołało uzdrowienie chorego?