Tekst pamięciowy: Mt 6,33
„Ale szukajcie najpierw Królestwa
Bożego i sprawiedliwości jego, a wszystko inne będzie wam dodane.” (Mt 6,33
BW).
Każdy
wierzący chrześcijanin pragnie, aby jego życie toczyło się w bliskości
Najwyższego. Jego opieka daje nam poczucie bezpieczeństwa i pokój. Nie zawsze
jednak możemy powiedzieć, że czujemy wpływ Najwyższego w naszym życiu. Są
chwile, kiedy odczuwamy samotność i niepewność. Bóg mówi, że największą
przeszkodą w budowaniu relacji z Nim jest grzech. Dlatego ludzie wierzący
powinni odnawiać swoje relacje ze Stwórcą poprzez walkę z grzechem.
1. Do czego zachęca Bóg Swoich
wyznawców?
Amos 5,14-15
„Szukajcie zatem dobra, a nie
zła, abyście mogli żyć i aby Jahwe, Bóg Zastępów, był z wami, jak to
twierdzicie. Miejcie zło w nienawiści, a ukochajcie dobro i przywróćcie w
bramie poszanowanie dla prawa! Może się [wtedy] Jahwe, Bóg Zastępów, zmiłuje
nad [ocalałą] resztą [potomków] Józefa.” (Amos 5,14-15 BP);
„- Szukajcie dobra a nie zła, żebyście żyli, a będzie Pan,
Bóg zastępów z wami, jak mówiliście. Miejcie zło w nienawiści, a miłujcie dobro
i ustanówcie w bramie sąd, może się Pan, Bóg zastępów, zmiłuje nad ostatkiem
Józefa.” (Amos 5,14-15 JW).
2. Co często uniemożliwia nam otrzymanie Bożego
błogosławieństwa?
Izaj. 59,1-2
„Oto ręka Jahwe nie jest zbyt krótka, aby nie mogła
wybawić, ani ucho Jego nie jest przytępione, aby nie mogło wysłuchać! Lecz winy
wasze stały się murem dzielącym pomiędzy wami a Bogiem waszym i wasze to
grzechy sprawiły, że zakrył oblicze przed wami, tak że [was] nie słucha.”
(Izaj. 59,1-2 BP);
„Oto nie ukróciła się ręka Pańska, aby nie mogła zbawić,
ani nie jest obciążone ucho jego, aby nie słyszało; lecz nieprawości wasze
uczyniły przedział między wami a między Bogiem waszym, i grzechy wasze zakryły
oblicze jego od was aby nie wysłuchał.” (Izaj. 59,1-2 JW).
3. Na jakie elementy zwrócił uwagę Pan Jezus, kiedy przemawiał do tych, których ratował?
Jan 5,14; Jan 8,11; 1 Kor
15,33-34
„Potem Jezus
spotkał go w świątyni i powiedział do niego: Oto wyzdrowiałeś; nie grzesz
więcej, aby nie stało ci się coś gorszego.” (Jan 5,14 BPD);
„A ona
odrzekła: Nikt, Panie! Tedy rzekł do niej Jezus: I Ja również nie potępiam cię.
Idź i od tej chwili już nie grzesz!” (Jan 8,11 BR);
„Nie dajcie
się zwieść: „Złe rozmowy psują dobre obyczaje”. Weźcie się mocno w karby i nie
grzeszcie! Niektórzy nie mają bowiem wiedzy Bożej. Mówię to po to, abyście się
zawstydzili.” (1 Kor 15,33-34 BP);
„Nie łudźcie
się: Złe kontakty towarzyskie psują dobre obyczaje. Otrzeźwiejcie naprawdę i
przestańcie grzeszyć; niektórym bowiem (z was) brak zrozumienia Boga — mówię
dla zawstydzenia was.” (1 Kor 15,33-34 BPD);
„Nie dajcie
się zwodzić: „Złe towarzystwo psuje dobre obyczaje”. Wytrzeźwiejcie rzetelnie i
nie grzeszcie; bo niektórzy z was nic o Bogu nie wiedzą. Mówię to na wasze
zawstydzenie.” (1 Kor 15,33-34 Kow);
„Nie łudźcie
się! Wskutek złych rozmów psują się dobre obyczaje. Ocknijcie się naprawdę i
przestańcie grzeszyć! Są bowiem wśród was tacy, którzy nie uznają Boga. Ku
waszemu zawstydzeniu to mówię.” (1 Kor 15,33-34 BR).
4. Jakie
błędy i grzechy wytyka Jezus wiernym w listach do siedmiu zborów?
Obj 2,4; 14-15; 20-21; 3,1-3; 15-17
„Lecz mam
przeciw tobie to, że porzuciłeś swoją pierwszą miłość.” (Obj 2,4 BPD);;
„Mam ci jednak
do zarzucenia to, że nie miłujesz Mnie już tak jak dawniej.” (Obj 2,4 BR);
„Ale trochę
mam tobie za złe, że masz tam takich, co się trzymają nauki Balaama, który
pouczył Balaka, jak podsunąć synowi Izraela sposobność do grzechu przez
spożycie ofiar składanych bożkom i uprawianie rozpusty. Tak i ty także masz
tych, co się trzymają podobnie nauki nikolaitów.” (Obj 2,14-15 BP);
„Ale mam nieco
przeciwko tobie, iż tam masz tych, którzy trzymają naukę Balaamową, który uczył
Balaka, aby wrzucił zgorszenie przed syny Izraelskie, żeby jedli rzeczy
bałwanom ofiarowane i wszeteczeństwo płodzili. Także masz i tych, którzy
trzymają naukę Nikolaitów, co ja mam w nienawiści.” (Obj 2,14-15 BG);
„Lecz mam
przeciw tobie to, że pobłażasz tej kobiecie Jezabel, która się podaje za
prorokinię i naucza, i zwodzi moje sługi, aby uprawiali nierząd i spożywali z
ofiar składanych bóstwom. Dałem jej czas na opamiętanie, lecz nie chce się
opamiętać w swoim nierządzie.” (Obj 2,14-15 BPD);
„Lecz mam
przeciwko tobie to, że godzisz się na postępowanie niewiasty Jezebel, która
podaje się za prorokinię i która przez swe zwodnicze nauki nakłania sługi moje
do nieczystości i do spożywania mięsa z ofiar składanych bożkom. Wyznaczyłem
jej czas na pokutę, lecz ona nie chce odwrócić się od swego nierządu.” (Obj
2,14-15 Kow);
„Aniołowi
Kościoła w Sardach napisz tak: To mówi Ten, który ma siedem Duchów Boga i
siedem gwiazd. Wiem o twoich poczynaniach. Co prawda mówi się o tobie, że
żyjesz; ale ty jesteś umarły. ocknij się i umacniaj tych nielicznych, którzy
jeszcze przetrwali, lecz grozi im niebezpieczeństwo. Widzę bowiem, że twoje
postępowanie nie zasługuje na pochwałę w oczach Boga. Przypomnij sobie tedy
naukę, którą [sam] otrzymałeś i o której słyszałeś. Strzeż jej, nawróć się [ku
dobremu]. A jeśli nie będziesz czuwał, przyjdę [niespodziewanie] jak złodziej i
wcale nie będziesz wiedział, o której godzinie do ciebie przyjdę.” (Obj 3,1-3
BR);
„A do anioła
zboru w Sardes napisz: To mówi Ten, który ma siedem duchów Bożych i siedem
gwiazd: Znam uczynki twoje: Masz imię, że żyjesz, a jesteś umarły. Bądź czujny
i utwierdź, co jeszcze pozostało, a co bliskie jest śmierci; nie stwierdziłem
bowiem, że uczynki twoje są doskonałe przed moim Bogiem. Pamiętaj więc, czego
się nauczyłeś i co usłyszałeś, i strzeż tego, i upamiętaj się. Jeśli tedy nie
będziesz czujny, przyjdę jak złodziej, a nie dowiesz się, o której godzinie cię
zaskoczę.” (Obj 3,1-3 BW);
„Aniołowi zaś kościoła w Sardes napisz: To mówi ten, co ma
siedem duchów bożych i siedem gwiazd: Znam uczynki twoje, że masz imię
żyjącego, ale jesteś umarły. Bądź czujny i utwierdzaj resztki, które wymierają
Albowiem nie znajduję uczynków twoich doskonałych przed Bogiem moim. Pamiętaj,
więc, jak otrzymałeś i słyszałeś i zachowuj i czyń pokutę. Jeśli więc nie
będziesz czuwał, przyjdę do ciebie jak złodziej, a nie dowiesz się, o której
godzinie przyjdę do ciebie.” (Obj 3,1-3 JW);
„Wiem o twoich czynach, że nie jesteś ani zimny ani
gorący. Obyś był zimny albo gorący! Skoro jednak jesteś letni, nie gorący i nie
zimny, wypluję cię z moich ust. Ponieważ mówisz: Jestem bogaty i wzbogaciłem
się, i niczego nie potrzebuję, a nie wiesz, że ty jesteś nędzny i żałosny, i
biedny, i ślepy, i goły.” (Obj 3,15-17 BPD);
„Znam uczynki twoje. Nie jesteś ani zimny, ani gorący.
Bodajbyś był zimny albo gorący! Ale że letni jesteś, a nie zimny ani gorący,
więc pocznę cię wypluwać z ust moich. Mawiasz: Jestem bogaty, opływam we
wszystko, niczego mi nie trzeba. A nie wiesz, że ty właśnie jesteś nędzny i
godny politowania, biedny, ślepy i nagi.” (Obj 3,15-17 Kow).
5. Co na temat grzechu i sprawiedliwości napisał
apostoł Jan?
1 Jana 3,1-8
„Popatrzcie, jaką miłością obdarzył nas Ojciec: zostaliśmy
nazwani dziećmi Bożymi: i rzeczywiście nimi jesteśmy. Świat zaś dlatego nas nie
zna, że nie poznał Jego. Umiłowani, obecnie jesteśmy dziećmi Bożymi, ale
jeszcze się nie ujawniło, czym będziemy. Wiemy, że gdy się objawi, będziemy do
Niego podobni, bo ujrzymy Go takim, jakim jest. Każdy zaś, kto pokłada w Nim tę
nadzieję, uświęca się podobnie jak On jest święty. Każdy, kto grzeszy,
dopuszcza się bezprawia, ponieważ grzech jest bezprawiem. Wiecie, że On się
objawił po to, aby zgładzić grzechy, w Nim zaś nie ma grzechu. Każdy, kto trwa
w Nim, nie grzeszy, żaden zaś z tych, którzy grzeszą, nie widział Go ani Go nie
poznał. Dzieci, nie dajcie się zwodzić nikomu; kto postępuje sprawiedliwie,
jest sprawiedliwy, tak jak On jest sprawiedliwy. Kto grzeszy, jest dzieckiem
diabła, ponieważ diabeł trwa w grzechu od początku. Syn Boży objawił się po to,
aby zniszczyć dzieła diabła.” (1 Jana 3,1-8 BT);
„Patrzcie, jaką miłość okazał nam Ojciec, że zostaliśmy nazwani dziećmi
Bożymi i nimi jesteśmy. Dlatego świat nas nie zna, że jego nie poznał.
Umiłowani, teraz dziećmi Bożymi jesteśmy, ale jeszcze się nie objawiło, czym
będziemy. Lecz wiemy, że gdy się objawi, będziemy do niego podobni, gdyż
ujrzymy go takim, jakim jest. I każdy, kto tę nadzieję w nim pokłada, oczyszcza
się, tak jak On jest czysty. Każdy kto popełnia grzech, i zakon przestępuje, a
grzech jest przestępstwem zakonu. A wiecie, że On się objawił, aby zgładzić
grzechy, a grzechu w nim nie ma. Każdy, kto w nim mieszka, nie grzeszy; każdy,
kto grzeszy, nie widział go ani go nie poznał. Dzieci, niech was nikt nie
zwodzi; kto postępuje sprawiedliwie, sprawiedliwy jest, jak On jest
sprawiedliwy. Kto popełnia grzech, z diabła jest, gdyż diabeł od początku
grzeszy. A Syn Boży na to się objawił, aby zniweczyć dzieła diabelskie.” (1
jana 3,1-8 BW).