Przybranie za dzieci Boże


Tekst przewodni: Rz 9,6

„Nie znaczy to jednak wcale, że słowo Boże zawiodło. Nie wszyscy bowiem, którzy pochodzą od Izraela, są Izraelem.” (Rz 9,6 BT).

1. Na czym powinno opierać się sumienie chrześcijanina?
    Rz 9,1

„Prawdę mówię w Chrystusie, nie kłamię, potwierdza mi to moje sumienie w Duchu Świętym.” (Rz 9,1);

„Mówię prawdę – Chrystus mi świadkiem – nie kłamię, świadczy za mną moje sumienie wraz z Duchem Świętym.” (Rz 9,1 BP).

2. Jakie uczucia rodziły się w sercu ap. Pawła, kiedy myślał o Narodzie Wybranym, z którego pochodził?
    Rz 9,1-3

„Prawdę mówię w Chrystusie, nie kłamię, potwierdza mi to moje sumienie w Duchu Świętym, że w sercu swoim odczuwam wielki smutek i nieprzerwany ból. Wolałbym bowiem sam być pod klątwą [odłączony] od Chrystusa dla [zbawienia] braci moich, którzy według ciała są moimi rodakami.” (Rz 9,1-3 BT);

„Prawdę mówię w Chrystusie, nie kłamię, a poświadcza mi to sumienie moje w Duchu Świętym. Że mam wielki smutek i nieustanny ból w sercu swoim. Albowiem ja sam gotów byłem modlić się o to, by być odłączony od Chrystusa za braci moich, krewnych moich według ciała.” (Rz 9,1-3 BW);

„Mówię prawdę – Chrystus mi świadkiem – nie kłamię, świadczy za mną moje sumienie wraz z Duchem Świętym, ze opanował mnie wielki smutek, a w sercu zapanował niezmierny ból. Ja sam bowiem chciałbym przyjąć na siebie przekleństwo i odsunięcie od Chrystusa, za braci moich, należących do mego narodu.” (Rz 9,1-3 BP).

3. Jakie przywileje otrzymali Izraelici od Stwórcy?
    Rz 9,4-5

„Są to Izraelici, których przywilejem jest synostwo, chwała przymierza, prawodawstwo, kult i obietnice. Z nich są patriarchowie i z nich wywodzi się Chrystus według ludzkiego pochodzenia. On jest Bogiem ponad wszystkim, błogosławiony na wieki. Amen.” (Rz 9,4-5 BP);

„Izraelitów, do których należy synostwo i chwała, i przymierza, i nadanie zakonu, i służba Boża, i obietnice. Do których należą ojcowie i z których pochodzi Chrystus według ciała; Ten jest ponad wszystkim, Bóg błogosławiony na wieki. Amen.” (Rz 9,4-5 BW).

4. Czy cały Izrael skorzystał z faktu, że jest potomstwem Abrahama?
    Rz 9,6-7; Rz 3,28-29; 1 Moj 21,12


„Ale nie jest tak, jakoby miało zawieść Słowo Boże. Albowiem nie wszyscy, którzy pochodzą z Izraela, są Izraelem. I nie wszyscy są dziećmi, dlatego że są potomstwem Abrahamowym, lecz jest tak: Od Izaaka zwać się będzie potomstwo twoje.” (Rz 9,6-7 BW);

Nie znaczy to jednak wcale, że słowo Boże zawiodło. Nie wszyscy bowiem, którzy pochodzą od Izraela, są Izraelem, i nie wszyscy, przez to, że są potomstwem Abrahama, stają się jego dziećmi, lecz w Izaaku uznane będzie twoje potomstwo.” (Rz 9,6-7 BT);

„Na pewno nie było próżne Słowo Boga. Nie ci bowiem wszyscy są Izraelitami, którzy wywodzą się z Izraela. Ani też nie ci wszyscy są dziećmi, którzy są potomstwem Abrahama, lecz: „Synów Izaaka uznasz za potomstwo”.” (Rz 9,6-7 BP);

„Bo Żydem nie jest ten, który nim jest na zewnątrz, ani obrzezanie nie jest to, które jest widoczne na ciele, ale prawdziwym Żydem jest ten, kto jest nim wewnątrz, a prawdziwym obrzezaniem jest obrzezanie serca, duchowe, a nie według litery. I taki to otrzymuje pochwałę nie od ludzi, ale od Boga.” (Rz 2,28-29 BT);

„Nie ten bowiem jest żydem:, co jest nim widocznie; ani nie to jest obrzezanie, co jest widoczne na ciele, ale ten jest żydem, który jest nim w skrytości, i ma obrzezane serce w duchu, a nie w literze, którego chwała nie jest z ludzi lecz z Boga.” (Rz 2,28-29 JW);

„Nie ten bowiem jest prawdziwym Żydem, kto jest nim na zewnątrz, ani nie to obrzezanie jest prawdziwe, które widać na ciele, lecz ten jest prawdziwym Żydem, kto jest ni wewnątrz. Liczy się również obrzezanie serca, które wynika z Ducha, a nie z litery. Prawdziwa też chwała nie pochodzi od ludzi, lecz od Boga.” (Rz 2,28-29 BP);

„A wtedy Bóg rzekł do Abrahama: „Niechaj ci się nie wydaje złe to, co Sara powiedziała o tym chłopcu i o twojej niewolnicy. Posłuchaj jej, gdyż tylko od Izaaka będzie nazwane twoje potomstwo.” (1 Moj 21,12 BT);

„I rzekł Bóg do Abrahama: „Niechaj to przykrem nie będzie w oczach twoich z powodu chłopca i służebnicy twojej; cokolwiek powie ci Sara, słuchaj głosu jej, gdyż po Ichaku nazwanem będzie potomstwo twoje.” (1 Moj 21,12 Tora I.Cylkowa).

5. Jacy potomkowie stają się synami obietnicy?
    Rz 9,8-9

„To znaczy, że nie dzieci cielesne są dziećmi Bożymi, lecz dzieci obietnicy liczą się za potomstwo. Albowiem tak brzmi słowo obietnicy: W oznaczonym czasie przyjdę i Sara będzie miała syna.” (Rz 9,8-9 BW);


„Oznacza to, że nie ci są dziećmi Boga, którzy są dziećmi z naturalnego pochodzenia, lecz za potomstwo uważa się dzieci zrodzone dzięki obietnicy. Tak bowiem brzmi słowo obietnicy: „Powrócę o tej samej porze i Sara mieć będzie syna.”.” (Rz 9,8-9 BP).