Tekst przewodni: Rz 9,6
„Nie znaczy to jednak wcale, że słowo Boże zawiodło. Nie
wszyscy bowiem, którzy pochodzą od Izraela, są Izraelem.” (Rz 9,6 BT).
1. Na czym powinno opierać się
sumienie chrześcijanina?
Rz 9,1
„Prawdę mówię w Chrystusie, nie kłamię, potwierdza mi to
moje sumienie w Duchu Świętym.” (Rz 9,1);
„Mówię prawdę –
Chrystus mi świadkiem – nie kłamię, świadczy za mną moje sumienie wraz z Duchem
Świętym.” (Rz 9,1 BP).
2. Jakie uczucia rodziły się w sercu ap. Pawła, kiedy
myślał o Narodzie Wybranym, z którego pochodził?
Rz 9,1-3
„Prawdę
mówię w Chrystusie, nie kłamię, potwierdza mi to moje sumienie w Duchu Świętym,
że w sercu swoim odczuwam wielki smutek i nieprzerwany ból. Wolałbym bowiem sam
być pod klątwą [odłączony] od Chrystusa dla [zbawienia] braci moich, którzy
według ciała są moimi rodakami.” (Rz 9,1-3 BT);
„Prawdę
mówię w Chrystusie, nie kłamię, a poświadcza mi to sumienie moje w Duchu
Świętym. Że mam wielki smutek i nieustanny ból w sercu swoim. Albowiem ja sam
gotów byłem modlić się o to, by być odłączony od Chrystusa za braci moich,
krewnych moich według ciała.” (Rz 9,1-3 BW);
„Mówię prawdę – Chrystus
mi świadkiem – nie kłamię, świadczy za mną moje sumienie wraz z Duchem Świętym,
ze opanował mnie wielki smutek, a w sercu zapanował niezmierny ból. Ja sam
bowiem chciałbym przyjąć na siebie przekleństwo i odsunięcie od Chrystusa, za
braci moich, należących do mego narodu.” (Rz 9,1-3 BP).
3. Jakie przywileje otrzymali Izraelici od Stwórcy?
Rz 9,4-5
„Są to Izraelici,
których przywilejem jest synostwo, chwała przymierza, prawodawstwo, kult i
obietnice. Z nich są patriarchowie i z nich wywodzi się Chrystus według
ludzkiego pochodzenia. On jest Bogiem ponad wszystkim, błogosławiony na wieki. Amen.” (Rz 9,4-5 BP);
„Izraelitów, do których
należy synostwo i chwała, i przymierza, i nadanie zakonu, i służba Boża, i
obietnice. Do których należą ojcowie i z których pochodzi Chrystus według
ciała; Ten jest ponad wszystkim, Bóg błogosławiony na wieki. Amen.” (Rz 9,4-5 BW).
4. Czy cały Izrael skorzystał z faktu, że jest potomstwem
Abrahama?
Rz 9,6-7; Rz
3,28-29; 1 Moj 21,12
„Ale nie jest tak,
jakoby miało zawieść Słowo Boże. Albowiem nie wszyscy, którzy pochodzą z
Izraela, są Izraelem. I nie wszyscy są dziećmi, dlatego że są potomstwem
Abrahamowym, lecz jest tak: Od Izaaka zwać się będzie potomstwo twoje.” (Rz
9,6-7 BW);
„Nie znaczy to jednak wcale, że słowo Boże
zawiodło. Nie wszyscy bowiem, którzy pochodzą od Izraela, są Izraelem, i nie
wszyscy, przez to, że są potomstwem Abrahama, stają się jego dziećmi, lecz w
Izaaku uznane będzie twoje potomstwo.” (Rz 9,6-7 BT);
„Na pewno nie było próżne Słowo Boga. Nie ci bowiem wszyscy są
Izraelitami, którzy wywodzą się z Izraela. Ani też nie ci wszyscy są dziećmi,
którzy są potomstwem Abrahama, lecz: „Synów Izaaka uznasz za potomstwo”.” (Rz
9,6-7 BP);
„Bo Żydem nie jest ten, który nim jest na zewnątrz, ani
obrzezanie nie jest to, które jest widoczne na ciele, ale prawdziwym Żydem jest
ten, kto jest nim wewnątrz, a prawdziwym obrzezaniem jest obrzezanie serca,
duchowe, a nie według litery. I taki to otrzymuje pochwałę nie od ludzi, ale od
Boga.” (Rz 2,28-29 BT);
„Nie ten bowiem jest żydem:, co
jest nim widocznie; ani nie to jest obrzezanie, co jest widoczne na ciele, ale
ten jest żydem, który jest nim w skrytości, i ma obrzezane serce w duchu, a nie
w literze, którego chwała nie jest z ludzi lecz z Boga.” (Rz 2,28-29 JW);
„Nie ten bowiem jest prawdziwym
Żydem, kto jest nim na zewnątrz, ani nie to obrzezanie jest prawdziwe, które
widać na ciele, lecz ten jest prawdziwym Żydem, kto jest ni wewnątrz. Liczy się
również obrzezanie serca, które wynika z Ducha, a nie z litery. Prawdziwa też
chwała nie pochodzi od ludzi, lecz od Boga.” (Rz 2,28-29 BP);
„A wtedy Bóg rzekł do Abrahama:
„Niechaj ci się nie wydaje złe to, co Sara powiedziała o tym chłopcu i o twojej
niewolnicy. Posłuchaj jej, gdyż tylko od Izaaka będzie nazwane twoje
potomstwo.” (1 Moj 21,12 BT);
„I rzekł Bóg do Abrahama:
„Niechaj to przykrem nie będzie w oczach twoich z powodu chłopca i służebnicy
twojej; cokolwiek powie ci Sara, słuchaj głosu jej, gdyż po Ichaku nazwanem
będzie potomstwo twoje.” (1 Moj 21,12 Tora I.Cylkowa).
5. Jacy potomkowie stają się
synami obietnicy?
Rz 9,8-9
„To znaczy, że nie dzieci cielesne są dziećmi Bożymi,
lecz dzieci obietnicy liczą się za potomstwo. Albowiem tak brzmi słowo
obietnicy: W oznaczonym czasie przyjdę i Sara będzie miała syna.” (Rz 9,8-9
BW);
„Oznacza to, że nie ci są
dziećmi Boga, którzy są dziećmi z naturalnego pochodzenia, lecz za potomstwo
uważa się dzieci zrodzone dzięki obietnicy. Tak bowiem brzmi słowo obietnicy:
„Powrócę o tej samej porze i Sara mieć będzie syna.”.” (Rz 9,8-9 BP).