Łaska i wybór Boży


Tekst przewodni: Rz 9,14

„Cóż tedy powiemy? Czy Bóg jest niesprawiedliwy? Bynajmniej.” (Rz 9,14 BW).

1. Jakiego wyboru dokonał Bóg wobec Jakuba i Ezawa?
    Rz 9,10-13; 1 Moj 25,23

„Tak też i Rebeka stała się matką dzięki współżyciu z Izaakiem, naszym ojcem. Jeszcze się synowie nie narodzili ani nie uczynili niczego dobrego lub złego, by się okazało, że zamiar Boży urzeczywistnia się według wyboru, nie na podstawie czynów, lecz z woli Tego, który powołuje - gdy powiedziano jej: „Starszy służyć będzie młodszemu”. Tak też napisano: „Jakuba umiłowałem bardziej, Ezawa zaś mniej umiłowałem”.” (Rz 9,10-13 BP);

„Ale nie tylko to, gdyż dotyczy to również Rebeki, która miała dzieci z jednym mężem, praojcem naszym Izaakiem. Albowiem kiedy się one jeszcze nie narodziły ani też nie uczyniły nic dobrego lub złego - aby utrzymało się w mocy Boże postanowienie wybrania, oparte nie na uczynkach, lecz na tym, który powołuje - powiedziano jej, że starszy służyć będzie młodszemu, jak napisano: Jakuba umiłowałem, a Ezawem wzgardziłem.” (Rz 9,10-13 BW);

„Nie tylko to, ale i Rebeka miała (dzieci) z łoża z jednym, naszym ojcem Izaakiem. A gdy ich jeszcze nie urodzono ani nie zrobiły nic dobrego lub złego — aby mógł trwać nadal Boży plan oparty na wybraniu, nie z uczynków, lecz z (woli) tego, który powołuje — powiedziano jej, że większy będzie służył mniejszemu, jak napisano: [Jakuba ukochałem, a Ezawa znienawidziłem].” (Rz 9,10-13 BPD);

„A nie tylko to, ale też i Rebbeka zastąpiwszy w brzemię z jednego, to jest z Izaaka ojca naszego syny miała. Abowiem gdy się były jeszcze nie narodziły dziatki, ani co dobrego abo złego uczyniły, aby mocne zostało naznaczenie Boże, które jest według wybrania jego, to jest, nie z uczynków, ale z tego, który wzywa. Rzeczono jej, że więtszy będzie służył mniejszemu. Jako jest napisano: Jakubam umiłował, a Ezawam nienawidział.” (Rz 9,10-13 BB).

„A Jahwe powiedział do niej: - Dwa narody są w twoim łonie, dwa ludy wyjdą z twych wnętrzności; jeden lud będzie górował nad drugim, starszy będzie podlegał młodszemu!” (1 Mjż 25,23 BP);

„A Pan jej powiedział: „Dwa narody są w twym łonie, dwa odrębne ludy wyjdą z twych wnętrzności; jeden będzie silniejszy od drugiego, starszy będzie sługą młodszego.” (1 Mjż 25,23 BT);

„I rzekł Wiekuisty do niej: „Dwa narody w żywocie twoim, i dwa plemiona z wnętrza twego się rozejdą, a jedno plemię nad drugie się wzmoże, a starsze służyć będzie młodszemu.” (1 Mjż 25,23 Tora I.Cylkowa).

2. Czy Bóg jest niesprawiedliwy w Swoich wyborach?
    Rz 9,14

„Cóż więc powiemy? Czyż Bóg postępuje niesprawiedliwie? Na pewno nie!” (Rz 9,14 BP);

„Cóż tedy rzeczemy? Jestże niesprawiedliwość u Boga? Nie daj tego Boże!” (Rz 9,14 BG);

„Cóż na to powiemy? Czyżby Bóg był niesprawiedliwy? Żadną miarą!” (Rz 9,14 BT);

„Cóż więc powiemy? Czy Bóg dopuszcza się jakiejś niesprawiedliwości? Ależ nigdy!” (Rz 9,14 BR);

„Cóż więc powiemy? Czy Bóg dopuścić się może nieprawości? Przenigdy!” (Rz 9,14 Kow).

3. Czy człowiek może narzucić swój wybór Bogu?
    Rz 9,15-18; Filip 2,13

„Przecież już Mojżeszowi powiedział: Lituję się, nad kim chcę się litować, okazuję miłosierdzie temu, komu chcę je okazać. Tak więc (wybranie) zależy nie od woli ani wysiłku [człowieka], lecz od miłosierdzia Bożego. Mówi bowiem Pismo do faraona: Właśnie po to cię wzbudziłem, ażeby na tobie ukazać moją potęgę i aby imię moje zostało rozsławione po całej ziemi. Tak więc komu chce, okazuje miłosierdzie, i kogo chce, czyni zatwardziałym.” (Rz 9,15-18 BR);

„Przecież On mówi do Mojżesza: Ja wyświadczam łaskę, komu chcę, i miłosierdzie, nad kim się lituję. [Wybranie] więc nie zależy od tego, kto go chce lub o nie się ubiega, ale od Boga, który okazuje miłosierdzie. Albowiem mówi Pismo do faraona: Po to właśnie cię wzbudziłem, aby okazać na tobie moją potęgę i żeby rozsławiło się moje imię po całej ziemi. A zatem komu chce, okazuje miłosierdzie, a kogo chce, czyni zatwardziałym.” (Rz 9,15-18 BT);

„Mówi bowiem do Mojżesza: „Miłosierdzie okażę temu, komu zechcę okazać miłosierdzie, zlituję się nad tym, nad kim zechcę się zlitować”. Tak więc zbawienie dokonuje się nie dzięki czyjemuś pragnieniu lub zabiegom, lecz dzięki miłosierdziu Bożemu. Tak bowiem Pismo mówi do faraona: „Po to właśnie stworzyłem cię, bym mógł ukazać w tobie potęgę moją i bym mógł rozgłosić moje imię po całej ziemi”. Tak więc Bóg, komu chce, okazuje miłosierdzie, a komu chce, okazuje zagniewanie.” (Rz 9,15-18 BP);

„Gdyż Bóg jest Tym, który w was sprawia i chcenie i wykonanie ze względu na dobrą wolę.” (Flp 2,13 BPD);

„Bóg bowiem jest sprawcą waszych pragnień i czynów wedle (swego) upodobania.” (Flp 2,13 BP);

„Bóg bowiem sprawia w sercach waszych chęć i wykonanie wedle swego upodobania.” (Flp 2,13 Kow);

„To sam Bóg bowiem wzbudza w was [dobre] pragnienia i sprawia, że możecie działać zgodnie z Jego wolą.” (Flp 2,13 BR).

4. Jaki sens ma sprzeciwianie się woli Bożej?
    Rz 9,19-23

„A zatem, powiesz mi: Czemu jeszcze obwinia? Bo któż może przeciwstawić się jego woli? O człowiecze! Kimże ty jesteś, że wdajesz się w spór z Bogiem? Czy powie twór do twórcy: Czemuś mnie takim uczynił? Albo czy garncarz nie ma władzy nad gliną, żeby z tej samej bryły ulepić jedno naczynie kosztowne, a drugie pospolite? A cóż, jeśli Bóg, chcąc okazać gniew i objawić moc swoją, znosił w wielkiej cierpliwości naczynia gniewu przeznaczone na zagładę, a uczynił tak, aby objawić bogactwo chwały swojej nad naczyniami zmiłowania, które uprzednio przygotował ku chwale.” (Rz 9,19-23 BW);

„Powiesz mi na to: Dlaczego więc Bóg czyni jeszcze wyrzuty? Któż bowiem woli Jego może się sprzeciwić? Człowiecze! Kimże ty jesteś, byś mógł się spierać z Bogiem? Czyż może naczynie gliniane zapytać tego, kto je ulepił: „Dlaczego mnie takim uczyniłeś?” Czyż garncarz nie ma mocy nad gliną i nie może z tej samej zaprawy zrobić jednego naczynia ozdobnego, drugiego zaś na użytek niezaszczytny? Jeżeli więc Bóg, chcąc okazać swój gniew i dać poznać swoją potęgę, znosił z wielką cierpliwością naczynia [zasługujące] na gniew, gotowe na zagładę, i żeby dać poznać bogactwo swojej chwały względem naczyń [objętych] zmiłowaniem, które już wprzód przygotował ku chwale.” (Rz 9,19-23 BT);

„Powiesz mi tedy: Czemuż się jeszcze uskarża? Kto bowiem sprzeciwi się jego woli? Człowiecze, kimże ty jesteś że odpowiadasz Bogu? Czyż naczynie ulepione mówi temu, co je ulepił: Czemu żeś mię tak uczynił? Czyż nie ma mocy garncarz z tej samej bryły gliny uczynić jedno naczynie ku poszanowaniu, a drugie ku zelżywości? Skoro Bóg, chcąc okazać gniew i oznajmić potęgę swoją, znosił w wielkiej cierpliwości naczynia gniewu, gotowe na zatracenie, aby okazać bogactwa swej chwały nad naczyniami miłosierdzia, które przygotował ku chwale.” (Rz 9,19-23 JW);

„Powiesz mi więc: Czemuż Bóg jeszcze uskarża się, któż bowiem przeciwstawi się Jego woli? - Człowieku, kimże ty jesteś, że odważasz się stawiać zarzut Bogu? Czyż garnek powie garncarzowi: Dlaczego uczyniłeś mnie takim? - Czyż garncarz nie ma władzy nad gliną? Przecież może ulepić z jej masy jedno naczynie przeznaczone do szlachetnego użytku, a inne do pospolitego. Jeśli zaś Bóg, chcąc okazać gniew i dać poznać swoją moc, znosił w wielkiej cierpliwości naczynia gniewu przeznaczone na zniszczenie, by w ten sposób ukazać bogactwo swej chwały wobec naczyń miłosierdzia, które przeznaczył do chwały.” (Rz 9,19-23 BP).

5. Czy okazanie łaski Bożej uzależnione jest od pochodzenia człowieka?
    Rz 9,24-29

„Takimi naczyniami jesteśmy i my, których powołał, nie tylko z Żydów, ale i z pogan, jak też u Ozeasza mówi: Nie mój lud nazwę moim ludem i tę, która nie była umiłowana, nazwę umiłowaną; i będzie tak, że na tym miejscu, gdzie im powiedziano: Nie jesteście ludem moim - nazwani będą synami Boga żywego. A Izajasz woła nad Izraelem: Choćby liczba synów Izraela była jak piasek morski, tylko resztka ocalona będzie; bo Pan wykona wyrok, rychło i w krótkim czasie na ziemi. I jak przepowiedział Izajasz: Gdyby Pan Zastępów nie pozostawił nam zarodzi, stalibyśmy się jak Sodoma i bylibyśmy podobni do Gomory.” (Rz 9,24-29 BW);

„Względem nas, których powołał nie tylko spośród Żydów, ale i spośród pogan...? Mówi o tym u Ozeasza: Nazwę „lud nie mój” - ludem moim, i „nie umiłowaną” - umiłowaną. I stanie się: w miejscu, gdzie im powiedziano: „Wy nie jesteście ludem moim”, tam nazywać ich będą synami Boga żywego. O Izraelu zaś głosi Izajasz: Choćby liczba synów Izraela była jak piasek morski, tylko Reszta będzie zbawiona. Bo Pan wypełni na ziemi swoje słowo skutecznie i bez zwłoki. Jak to też Izajasz przepowiedział: Gdyby Pan Zastępów nie zostawił nam potomstwa, stalibyśmy się jak Sodoma i bylibyśmy podobni do Gomory.” (Rz 9,24-29 BT);

„Których i powołał, to jest nas, nie tylko z Żydów, ale i z poganów. Jako też u Ozeasza mówi: Nazwię lud, który nie był moim, ludem moim, a onę, która nie była umiłowaną, nazwię umiłowaną. I stanie się, że na tem miejscu, gdzie im mawiano: Nie jesteście wy ludem moim, tam nazwani będą synami Boga żywego. A Izajasz woła nad Izraelem, mówiąc: Choćby liczba synów Izraelskich była jako piasek morski, ostatki zachowane będą. Albowiem sprawę skończy i skróci w sprawiedliwości; sprawę zaiste skróconą uczyni Pan na ziemi. I jako przedtem powiedział Izajasz: By nam był Pan zastępów nie zostawił nasienia, bylibyśmy się stali jako Sodoma i Gomorze bylibyśmy podobni.” (Rz 9,24-29 BG);


„Na takie to powołał nas, nie tylko żydów, lecz także z pogan. W księdze Ozeasza tak mówi: „Nazwę swym ludem ten, który nie był moim ludem, i umiłowaną mą, która nie była mą umiłowaną, i litości pełną tę, która nie doznała litości. Zamiast złorzeczenie, które ich spotkało: Nie jesteście mym ludem - nazwani będą synami Boga żywego”. Izajasz woła nad Izraelem: „Choćby liczba synów Izraela była jak piasek nad morzem, to tylko znikomy ostatek zbawion będzie. Bo Pan spełni słowo swoje, w zupełności i szybko [w sprawiedliwości, tak, szybko je spełni] na ziemi”. Podobnie przepowiedział Izajasz: „Gdyby nam Pan Zastępów nie pozostawił małej reszty, bylibyśmy się stali jako Sodoma, podobni stalibyśmy się do Gomory.” (Rz 9,24-29 Kow).