Nauki z Przypowieści - Mądrość

 Lekcja 41 ------- 10.10.2020 r.

Nauki z Księgi Przypowieści



1. Gdzie znajduje się źródło mądrości?

Prz 3,19-20 BW
Pan mądrością ugruntował ziemię i rozumem stworzył niebiosa.
Dzięki jego wiedzy wytrysnęły wody z otchłani, a z obłoków rosa spada kroplami.

Prz 8,1.22-31 BW
Słuchaj! Mądrość tak woła, rozum tak się odzywa. Pan stworzył mnie jako pierwociny swojego stworzenia, na początku swych dzieł, z dawna.
Przed wiekami byłam ustanowiona, od początków, przed powstaniem świata,
Gdy jeszcze nie było morza, zostałam zrodzona, gdy jeszcze nie było źródeł obfitujących w wody.
Zanim góry były założone i powstały wzgórza, zostałam zrodzona
Gdy jeszcze nie uczynił ziemi i pól, i pierwszych brył gleby.
Gdy budował niebiosa, byłam tam; gdy odmierzał krąg nad powierzchnią toni.
Gdy w górze utwierdzał obłoki i wyprowadzał z toni potężne źródła,
Gdy morzu wyznaczał granice, aby wody nie przekraczały jego rozkazu; gdy kładł podwaliny ziemi
Ja byłam u jego boku mistrzynią, byłam jego rozkoszą dzień w dzień, igrając przed nim przez cały czas,
Igrając na okręgu jego ziemi, rozkoszując się synami ludzkimi.

2. Co powinien uczynić człowiek, aby posiąść prawdziwą mądrość?

Prz 2,1-6 BW
Synu mój! Jeżeli przyjmiesz moje słowa i zachowasz dla siebie moje wskazania,
Nadstawiając ucha na mądrość i zwracając serce do rozumu,
Jeżeli przywołasz rozsądek i donośnie wezwiesz roztropność,
Jeżeli szukać jej będziesz jak srebra i poszukiwać jej jak skarbów ukrytych,
Wtedy zrozumiesz bojaźń Pana i uzyskasz poznanie Boga;
Gdyż Bóg daje mądrość, z jego ust pochodzi poznanie i rozum.

Prz 1,7 BW
Bojaźń Pana jest początkiem poznania; głupcy gardzą mądrością i karnością.

Prz 9,10 BW
Początkiem mądrości jest bojaźń Pana, a poznanie Świętego — to rozum,

3. Co Księga Przypowieści mówi o wartości mądrości? Dlaczego?

Prz 3,13-18 BW
Błogosławiony człowiek, który znalazł mądrość; mąż, który nabrał rozumu;
Gdyż nabyć ją jest lepiej niż nabyć srebro i zdobyć ją znaczy więcej niż złoto.
Jest cenniejsza niż perły, a żadne klejnoty nie dorównają jej wartości.
W jej prawicy jest długie życie, w jej lewicy bogactwo i chwała.
Jej drogi są drogami rozkoszy, a wszystkie jej ścieżki wiodą do pokoju.
Jest drzewem życia dla tych, którzy się jej uchwycili, a ci, którzy się jej trzymają, są uważani za szczęśliwych.

Prz 8,10-11.32-35 BW
Przyjmijcie moją przestrogę raczej niż srebro i poznanie raczej niż wyborne złoto!
Mądrość bowiem jest cenniejsza niż korale, i żadne klejnoty jej nie dorównają. Otóż teraz słuchajcie mnie, synowie: Błogosławieni ci, którzy się trzymają moich dróg!
Słuchajcie przestrogi, abyście byli mądrzy, a nie odrzucajcie jej!
Błogosławiony człowiek, który mnie słucha, czuwając dzień w dzień u moich drzwi, strzegąc progów moich bram!
Bo kto mnie znalazł, znalazł życie i zyskał łaskę u Pana.

4. Co stanowi także o posiadaniu prawdziwej mądrości?

Prz 3,5-7 BW
Zaufaj Panu z całego swojego serca i nie polegaj na własnym rozumie!
Pamiętaj o nim na wszystkich swoich drogach, a On prostować będzie twoje ścieżki!
Nie uważaj się sam za mądrego, bój się Pana i unikaj złego!

Prz 13,1 BW
Mądry syn lubi karność, lecz szyderca nie słucha karcenia.

Prz 26,12 BW
Gdy widzisz człowieka mającego się za mędrca, to więcej nadziei jest dla głupca niż dla niego.

5. Co pomaga, a co przeszkadza w zdobywaniu mądrości i prawidłowemu jej wykorzystywaniu?

Prz 13,20 BW
Kto obcuje z mędrcami, mądrzeje, lecz kto się brata z głupcami, temu źle się wiedzie.

Prz 10,8 BW
Człowiek mądrego serca przyjmuje przykazania, lecz gadatliwy głupiec upadnie.

6. Jaka jest cena odrzucenia mądrości?

Prz 1,20.24-31 BW
Mądrość woła głośno na ulicy, na placach podnosi swój głos, Ponieważ wołałam, a nie chcieliście słuchać, wyciągałam ręce, a nikt nie zważał,
Ponieważ nie poszliście za moją radą i nie przyjęliście mojego ostrzeżenia,
Dlatego i ja śmiać się będę z waszej niedoli, szydzić będę z was, gdy was ogarnie strach,
Gdy padnie na was strach jak burza, a nieszczęście przyjdzie na was jak wicher, gdy was ogarnie niedola i utrapienie.
Wtedy wzywać mnie będą, lecz ich nie wysłucham, szukać mnie będą, lecz mnie nie znajdą,
Bo nienawidzili poznania i nie obrali bojaźni Pana,
Nie chcieli mojej rady, gardzili każdym moim ostrzeżeniem.
Dlatego muszą spożywać owoc swojego postępowania i sycić się swoimi radami,

Prz 15,24 BW
Rozumny idzie drogą życia wzwyż, aby uniknąć krainy umarłych w dole.

7. Przed czym chroni posiadanie prawdziwej mądrości? Dlaczego?

Prz 2,10-15 BW
Gdyż mądrość wejdzie do twojego serca, a poznanie będzie miłe twojej duszy.
Rozwaga czuwać będzie nad tobą, roztropność cię strzec,
Zachowując cię od drogi zła, od człowieka, który mówi przewrotnie,
Od tych, którzy porzucają ścieżki prawe, aby chodzić drogami ciemnymi,
Którzy z radością popełniają zło, lubują się w złośliwej przewrotności,
Których ścieżki są krzywe, którzy ze swoich dróg zbaczają na manowce;

Prz 3,21-26 BW
Synu mój! Zachowuj przezorność i roztropność i nie spuść ich z oczu,
Ą będą one życiem twojej duszy i ozdobą twojej szyi.
Wtedy bezpiecznie chodzić będziesz swoją drogą, a twoja noga nie potknie się.
Gdy się położysz do snu, nie będziesz się bał, a gdy zaśniesz, będziesz miał miły sen.
Nie lękaj się strachu znienacka ani nieszczęścia, gdy spada na bezbożnych,
Gdyż Pan będzie twoją ufnością, a twojej nogi strzec będzie od sideł.

Prz 4,5-8 BW
Nabywaj mądrości, nabywaj rozumu! Nie zapominaj słów moich ust i nie uchylaj się od nich!
Nie zaniechaj jej, a będzie cię strzegła, ukochaj ją, a zachowa cię!
Początek mądrości jest taki: Nabywaj mądrości, i za wszystko, co masz, nabywaj rozumu!
Ceń ją sobie wysoko, a ona zapewni ci szacunek, obdarzy cię czcią, gdy ją otoczysz miłością.