Syn Człowieczy

Tekst przewodni: Mt 13,41

„Syn Człowieczy pośle swoich aniołów i zbiorą z Królestwa jego wszystkie zgorszenia, i tych, którzy popełniają nieprawość.” (Mt 13,41 BW).

1. Dlaczego Jezus przyszedł na ziemię?
    Mt 18,11; Hbr 1,14

„Gdyż Syn Człowieczy przyszedł szukać i zbawić to, co zginęło.” (Mt 18,11 BPD);

„Czyż oni wszyscy nie są duchami służebnymi, przeznaczonymi do posługi tym, którzy mają uczestniczyć w zbawieniu?” (Hbr 1,14 BP);

„Czy nie są oni wszyscy duchami do posług, posyłanymi do pomocy tym, którzy mają odziedziczyć zbawienie?” (Hbr 1,14 BPD);

„Czyż nie wszyscy są duchami usługującymi, wysyłanymi na posługę dla tych, co mają otrzymać dziedzictwo zbawienia?” (Hbr 1,14 JW).

2. Jak wyglądało życie Syna Człowieczego, czy było ono beztroskie i przyjemne?
    Mt 17,12; 17,22-23

„Ale powiadam wam, że Eliasz już przyszedł, lecz go nie poznali i postąpili z nim, jak chcieli. A także Synowi Człowieczemu nie oszczędzą cierpień.” (Mt 17,12 BP);

„A pewnego dnia, gdy byli razem w Galilei, powiedział im Jezus: Syn Człowieczy będzie wydany w ręce ludzi, którzy Go zabiją, lecz On trzeciego dnia zmartwychwstanie. A oni bardzo się zasmucili.” (Mt 17,22-23 BR).

3. Na jakiej podstawie Jezus ma moc przebaczania grzechów?
    Jan 17,2; Mt 9,6

„Stosownie do władzy, jaką Mu dałeś nad każdym człowiekiem, aby dał życie wieczne każdemu, którego Mu dałeś.” (Jan 17,2 BP);

„Jednak abyście się przekonali, że Syn Człowieczy ma na ziemi władzę odpuszczać grzechy — tu zwrócił się do sparaliżowanego — Wstań, weź swoje posłanie i idź do swego domu!” (Mt 9,6 BPD).

4. Dlaczego Syn Człowieczy został wywyższony?
    Jan 3,14-15; Jan 17,4-6

„A jak Mojżesz wywyższył węża na pustyni, tak potrzeba, by wywyższono Syna Człowieczego, aby każdy, kto w Niego wierzy, miał życie wieczne.” (Jan 3,14-15 BT);

„A jako Mojżesz węża na puszczy wywyższył, tak musi być wywyższony Syn człowieczy. Aby każdy, kto weń wierzy, nie zginął, ale miał żywot wieczny.” (Jan 3,14-15 BG);

„Ja uwielbiłem cię na ziemi spełniając dzieło, któregoś mi dokonać polecił. A teraz uwielbij mnie, Ojcze, u ciebie samego tą chwałą, którą miałem u ciebie, zanim świat powstał. Objawiłem twe imię ludziom, których mi dałeś wybrawszy ich ze świata. Byli twoimi, a tyś mi ich darował, i zachowali twe słowo.” (Jan 17,4-6 Kow);

„Ja wsławiłem Ciebie na ziemi, doprowadziwszy do końca dzieło, które Mi dałeś, abym wykonał. A teraz Ty, Ojcze, otocz Mnie u siebie swą wielką chwałą, którą miałem u Ciebie, zanim świat powstał. Objawiłem Twoje imię ludziom, których Mi dałeś ze świata. Twoimi byli, a Tyś Mnie ich oddał. Oni zachowali Twoją naukę.” (Jan 17,4-6 BP).

5. Co odróżnia Syna Człowieczego od ziemskich władców?
    Mt 20,28; Flp 2,7; 1 Ptr 1,18-19

„Bo i Syn Człowieczy nie przyszedł po to, aby Mu służono, ale by służyć i oddać swoje życie na okup za wielu” (Mt 20,28 BP);

„Lecz wyparł się samego siebie, przyjął postać sługi i stał się podobny ludziom; a okazawszy się z postawy człowiekiem.” (Flp 2,7 BW);

„Lecz sam siebie poniżył, przyjąwszy naturę sługi. Stał się podobny do ludzi i w zewnętrznej postaci uznany za człowieka.” (Flp 2,7 BP);

„Ale wyniszczył samego siebie, przyjąwszy kształt niewolnika, stawszy się podobny ludziom.” (Flp 2,7 BG);

„Lecz [przeciwnie] wyzbył się wszystkiego, co Boskie, pojawił się w postaci sługi. Stał się podobnym do ludzi i - zgodnie z tym, czym był na zewnątrz - został uznany za człowieka.” (Flp 2,7 BR);

„Wiedząc, że nie rzeczami znikomymi, srebrem albo złotem, zostaliście wykupieni z marnego postępowania waszego, przez ojców wam przekazanego, lecz drogą krwią Chrystusa, jako baranka niewinnego i nieskalanego.” (1 Ptr 1,18-19 BW);

„Wiecie bowiem, że z waszego, odziedziczonego po przodkach, złego postępowania zostali wykupieni nie czymś przemijającym, srebrem lub złotem, ale drogocenną krwią Chrystusa, jako baranka niepokalanego i bez zmazy.” (1 Ptr 1,18-19 BT).