Góra Syjon cz.1

 Lekcje Biblijne 2021

Lekcja 11 ------- 13.03.2021 r.

Nauka płynąca z gór



Wstęp:

Góra Syjon to pierwotnie południowo-wschodnia część wzgórza w Jerozolimie. Znaczenie tej nazwy nie jest do końca znane, może oznaczać twierdzę, cytadelę. Za czasów Salomona nazwę Syjon rozciągnięto także na północno-wschodnią część wzgórza, na której zbudowany został pałac i świątynia. Znaczenie góry Syjon stawało się coraz szersze, o czym między innymi mówić będą dwie kolejne lekcje.

1. Czym dla Dawida stało się zdobycie góry Syjon?

2Sm 5,6-10 BW

I wyruszył król wraz ze swoimi ludźmi do Jeruzalemu przeciwko Jebuzejczykom mieszkającym w tej ziemi, którzy kazali powiedzieć Dawidowi: Nie wejdziesz tutaj, lecz ślepi i kulawi cię przepędzą.
Co miało oznaczać: Nie wejdzie tutaj Dawid.
Dawid jednak zdobył twierdzę Syjon; jest ona miastem Dawida.
W tym dniu Dawid powiedział: Kto pokona Jebuzejczyka i przedrze się przez kanał, i pobije ślepych i kulawych, których nienawidzi dusza Dawida, zostanie wodzem.
I przedarł się jako pierwszy Joab, i został wodzem.
Dlatego mówi się: Ślepy i kulawy nie wejdzie do świątyni.
Zamieszkał tedy Dawid w twierdzy i nazwał ją Miastem Dawida.
Obudował ją też Dawid wokoło, począwszy od Millo ku środkowi.
I wzrastał Dawid w potęgę, a Pan, Bóg Zastępów, był z nim.

2. Jakie duchowe znaczenie dla Boga i narodu izraelskiego miała ta góra i jej otoczenie?

Ps 2,6 BW

Ja ustanowiłem króla mego na Syjonie, Świętej górze mojej.

Ps 48,2-4.12-15 BW
Wielki jest Pan i godny wielkiej chwały W mieście Boga naszego, na swej górze świętej.
Pięknie wzniesiona jest rozkosz całej ziemi, Góra Syjon, na krańcach północnych, miasto Króla Wielkiego.
Bóg w pałacach jego Okazał się jak warowny gród. Niech się raduje góra Syjon, Niech się weselą córki judzkie Z powodu sądów twoich.
Okrążcie Syjon i obejdźcie go, Policzcie jego wieżyce!
Zwróćcie uwagę na jego wały, Przejdźcie się po pałacach jego, Abyście mogli opowiadać to przyszłemu pokoleniu,
Że to jest Bóg, Bóg nasz na wieki wieków.
On nas prowadzi poza śmierć.

Ps 132,13 BW
Albowiem Pan wybrał Syjon I chciał go na swoje mieszkanie.

Iz 40,9 BW
Wyjdź na górę wysoką, zwiastunie dobrej wieści, Syjonie! Podnieś mocno swój głos, zwiastunie dobrej wieści, Jeruzalem! Podnieś, nie bój się! Mów do miast judzkich: Oto wasz Bóg!

3. Kogo swoim zasięgiem obejmowała nazwa Syjon?

Iz 28,16 BW

Dlatego tak mówi Wszechmocny, Pan: Oto Ja kładę na Syjonie kamień, kamień wypróbowany, kosztowny kamień węgielny, mocno ugruntowany: Kto wierzy, ten się nie zachwieje.

Iz 51,16 BW
I włożyłem moje słowa w twoje usta i ukryłem cię w cieniu mojej ręki, aby rozciągnąć niebiosa i założyć ziemię, i powiedzieć do Syjonu: Ty jesteś moim ludem!

4. W jaki sposób Bóg powołał naród izraelski?

Rdz 35,10-12 BW

I rzekł do niego Bóg: Imię twoje jest Jakub; lecz odtąd nie będziesz się nazywał Jakub, ale imię twoje będzie Izrael.
I nazwał go imieniem Izrael.
Potem rzekł do niego Bóg: Jam jest Bóg Wszechmogący! Rozradzaj się i rozmnażaj się.
Od ciebie pochodzić będzie naród, a nawet mnóstwo narodów, i królowie wywodzić się będą od ciebie.
A ziemię, którą dałem Abrahamowi i Izaakowi, dam tobie, i potomstwu twemu po tobie dam tę ziemię.

Wj 4,22 BW
I powiesz do faraona: Tak mówi Pan: Moim synem pierworodnym jest Izrael.

Wj 19,5-6 BW
A teraz, jeżeli pilnie słuchać będziecie głosu mojego i przestrzegać mojego przymierza, będziecie szczególną moją własnością pośród wszystkich ludów, bo moja jest cała ziemia.
A wy będziecie mi królestwem kapłańskim i narodem świętym.
Takie są słowa, które powiesz synom izraelskim.

Pwt 7,6 BW
Gdyż ty jesteś świętym ludem Pana, Boga twego.
Ciebie wybrał Pan, Bóg twój, spośród wszystkich ludów na ziemi, abyś był jego wyłączną własnością.

5. Czy wybrany przez Boga naród izraelski zawsze cenił sobie społeczność z Bogiem?

Wj 32,1-6 BW

A gdy lud widział, że Mojżesz opóźniał zejście z góry, zgromadził się wokół Aarona i rzekli do niego: Nuże, uczyń nam bogów, którzy pójdą przed nami, nie wiemy bowiem, co się stało z owym Mojżeszem, mężem, który nas wyprowadził z ziemi egipskiej.
Odpowiedział im Aaron: Zdejmijcie złote kolczyki, które mają w uszach wasze żony, wasi synowie i wasze córki, i przynieście do mnie.
I pozdejmował cały lud złote kolczyki, które mieli w uszach swoich, i przynieśli je do Aarona.
I przyjął je z ich rąk, i ulał z tego w formie z gliny posąg cielca.
Wtedy oni rzekli: To są bogowie twoi, Izraelu, którzy cię wyprowadzili z ziemi egipskiej.
Zobaczywszy to, zbudował Aaron ołtarz przed nim i kazał obwołać: Jutro będzie święto Pana.
I wstawszy nazajutrz wcześnie rano, złożyli ofiary całopalne i przynieśli ofiary pojednania; i usiadł lud, aby jeść i pić.
Potem wstali, aby się bawić.

Sdz 10,6 BW
Lecz synowie izraelscy znowu czynili zło w oczach Pana i służyli Baalom i Asztartom, i bogom aramejskim, i bogom sydońskim, i bogom moabskim, i bogom ammonickim, i bogom filistyńskim.
Opuścili Pana i nie służyli mu.

2Krl 24,8-9.17-19 BW
Jehojachin miał osiemnaście lat, gdy objął władzę królewską, a panował w Jeruzalemie trzy miesiące.
Matka jego nazywała się Nechuszta, była córką Elnatana z Jeruzalemu.
A czynił on to, co złe w oczach Pana, we wszystkim tak, jak czynił jego ojciec. Na jego miejsce ustanowił król babiloński królem jego stryja Mataniasza, zmieniając jego imię na Sedekiasz.
Sedekiasz miał dwadzieścia jeden lat, gdy objął władzę królewską, a panował jedenaście lat w Jeruzalemie.
Matka jego nazywała się Chamutal, była córką Jeremiasza z Libny.
A czynił on to, co złe w oczach Pana, we wszystkim tak, jak czynił Jehojakim.

6. W jaki sposób Bóg zmieniał myślenie i postępowanie tych, którzy od niego odstąpili?

Sdz 10,6-16 BW

Lecz synowie izraelscy znowu czynili zło w oczach Pana i służyli Baalom i Asztartom, i bogom aramejskim, i bogom sydońskim, i bogom moabskim, i bogom ammonickim, i bogom filistyńskim.
Opuścili Pana i nie służyli mu.
I zapłonął gniew Pana na Izraela, i wydał ich Pan w ręce Filistynów i w ręce Ammonitów.
Ci gnębili i uciskali synów izraelskich od owego roku przez osiemnaście lat, wszystkich synów izraelskich za Jordanem w ziemi Amorejczyków, którzy są w Gileadzie.
Nadto przeprawili się Ammonici przez Jordan, aby wojować z Judą i z Beniaminem oraz z domem Efraima, i popadł Izrael w wielką niedolę.
Synowie izraelscy wołali tedy do Pana, mówiąc: Zgrzeszyliśmy przeciwko tobie, iż opuściliśmy swego Boga a służyliśmy Baalom.
I rzekł Pan do synów izraelskich: Czy nie jest tak, że ilekroć gnębili was Egipcjanie, Amorejczycy i Ammonici, i Filistyni,
I Sydończycy, i Amalekici, i Maonici, a wy wołaliście do mnie, Ja wybawiałem was z ich rąk?
Wy jednak opuściliście mnie i służyliście innym bogom? Dlatego nie będę was już nadal wybawiał.
Idźcie, wołajcie do bogów, których sobie obraliście; niech was oni wybawią w czasie waszego ucisku.
I rzekli synowie izraelscy do Pana: Zgrzeszyliśmy; uczyń z nami to, co ci się dobrym wydaje, tylko wyrwij nas dzisiaj!
Usunęli więc obcych bogów spośród siebie i zaczęli służyć Panu.
Wtedy zniecierpliwił się Pan niedolą Izraela.

7. Jakie warunki stawiał Bóg narodowi izraelskiemu, a także stawia je nam? Czego wówczas możemy oczekiwać?

Wj 15,26 BW

I rzekł: Jeżeli pilnie słuchać będziesz głosu Pana, Boga twego, i czynić będziesz to, co prawe w oczach jego, i jeżeli zważać będziesz na przykazania jego, i strzec będziesz wszystkich przepisów jego, to żadną chorobą, którą dotknąłem Egipt, nie dotknę ciebie, bom Ja, Pan, twój lekarz.

Ps 1,1-6 BW

Szczęśliwy mąż, który nie idzie za radą bezbożnych Ani nie stoi na drodze grzeszników, Ani nie zasiada w gronie szyderców,
Lecz ma upodobanie w zakonie Pana I zakon jego rozważa dniem i nocą.
Będzie on jak drzewo zasadzone nad strumieniami wód, Wydające swój owoc we właściwym czasie, Którego liść nie więdnie, A wszystko, co uczyni, powiedzie się.
Nie tak jest z bezbożnymi! Są oni bowiem jak plewa, Którą wiatr roznosi.
Przeto nie ostoją się bezbożni na sądzie Ani grzesznicy w zgromadzeniu sprawiedliwych.
Gdyż Pan troszczy się o drogę sprawiedliwych, Droga zaś bezbożnych wiedzie do nikąd.


Mi 6,8 BW
Oznajmiono ci, człowiecze, co jest dobre i czego Pan żąda od ciebie: tylko, abyś wypełniał prawo, okazywał miłość bratnią i w pokorze obcował ze swoim Bogiem.