Góra Tabor (Przemienienia)

Lekcje Biblijne 2021

Lekcja 08 ------- 20.02.2021 r.

Nauka płynąca z gór 



Wstęp:

Góra Tabor nazywana również Górą Przemienienia - jest to samotne wzniesienie o wysokości 588 m n.p.m. znajdujące się w północnej części Izraela. Po zasiedleniu tych ziem przez naród izraelski w pobliżu góry przemieszczały się szlaki handlowe, a w późniejszym czasie była też ona miejscem obronnym. W 48 r. p.n.e. wojska rzymskie pokonały wojowników żydowskich. Zginęło wówczas 10.000 Żydów. Po zburzeniu świątyni Jerozolimskiej na Górze Tabor utrzymywała się niewielka społeczność żydowska. Ze względu na bogatą florę i faunę obecnie na tej górze utworzono Park Narodowy Góry Tabor.

1. Czego świadkami byli uczniowie zebrani przez Jezusa Chrystusa na górę?

Mt 17,1-3 BW

A po sześciu dniach bierze z sobą Jezus Piotra i Jakuba, i Jana, brata jego, i prowadzi ich na wysoką górę na osobność.
I został przemieniony przed nimi, i zajaśniało oblicze jego jak słońce, a szaty jego stały się białe jak światło.
I oto ukazali się im: Mojżesz i Eliasz, którzy z nim rozmawiali.

2. Jaką propozycję przedstawił Piotr Jezusowi Chrystusowi?

Mt 17,4 BW

Na to odezwał się Piotr i rzekł do Jezusa: Panie! Dobrze nam tu być; i jeśli chcesz, rozbiję tu trzy namioty: dla ciebie jeden, dla Mojżesza jeden i dla Eliasza jeden.

3. Jakie kolejne przeżycie stało się udziałem uczniów?

Mt 17,5-7 BW

Gdy on jeszcze mówił, oto obłok jasny okrył ich i oto rozległ się głos z obłoku: Ten jest Syn mój umiłowany, którego sobie upodobałem, jego słuchajcie!
A gdy to usłyszeli uczniowie, upadli na twarz swoją i zatrwożyli się bardzo.
I przystąpił Jezus, i dotknął się ich, i rzekł: Wstańcie i nie lękajcie się!

2P 1,17-18 BW
Wziął On bowiem od Boga Ojca cześć i chwałę, gdy taki go doszedł głos od Majestatu chwały: Ten jest Syn mój umiłowany, którego sobie upodobałem.
A my, będąc z nim na świętej górze, usłyszeliśmy ten głos, który pochodził z nieba.

4. Jakie zalecenie dał uczniom Pan Jezus schodząc z góry?

Mt 17,8-9 BW

A podniósłszy oczy swe, nikogo nie widzieli, tylko Jezusa samego.
A gdy schodzili z góry, przykazał im Jezus, mówiąc: Nikomu nie mówcie o tym widzeniu, aż Syn Człowieczy zostanie wskrzeszony z martwych.

5. Jakiego wyjaśnienia udzielił nasz Pan na temat misji Eliasza?

Mt 17,10-13 BW

I pytali go uczniowie, mówiąc: Czemu więc uczeni w Piśmie powiadają, że wpierw ma przyjść Eliasz?
A On, odpowiadając, rzekł: Eliasz przyjdzie i wszystko odnowi.
Lecz powiadam wam, że Eliasz już przyszedł i nie poznali go, ale zrobili z nim, co chcieli.
Tak i Syn Człowieczy ucierpi od nich.
Wtedy zrozumieli uczniowie, że mówił do nich o Janie Chrzcicielu.

6. Na czym polegała misja Jana Chrzciciela i jakie miała ona znaczenie?

Mt 3,1-6.13-15 BW

A w one dni przyszedł Jan Chrzciciel, każąc na pustyni judzkiej i mówiąc:
Upamiętajcie się, albowiem przybliżyło się Królestwo Niebios.
Albowiem ten ci to jest, o którym Izajasz prorok mówił, wypowiadając te słowa: Głos wołającego na pustyni: Gotujcie drogę Pańską, Prostujcie ścieżki jego.
A sam Jan miał odzienie z sierści wielbłądziej i pas skórzany wokół bioder swoich, a za pokarm miał szarańczę i miód leśny.
Wtedy wychodziła do niego Jerozolima oraz cała Judea i cała okolica nadjordańska.
I byli chrzczeni przezeń w rzece Jordanie, wyznając grzechy swoje. Wtedy przyszedł Jezus z Galilei nad Jordan, do Jana, aby się dać ochrzcić przez niego.
Ale Jan odmawiał mu, mówiąc: Ja potrzebuję chrztu od ciebie, a ty przychodzisz do mnie?
A Jezus, odpowiadając, rzekł do niego: Ustąp teraz, albowiem godzi się nam wypełnić wszelką sprawiedliwość.
Tedy mu ustąpił.

J 1,23-30 BW
Rzekł: Ja jestem głosem wołającego na pustyni: Prostujcie drogę Pana, jak powiedział Izajasz prorok.
A wysłańcy byli z faryzeuszów.
I pytając go, rzekli mu: Czemu więc chrzcisz, jeśli nie jesteś Mesjaszem ani Eliaszem, ani prorokiem?
Odpowiedział im Jan, mówiąc: Ja chrzczę wodą, ale pośród was stoi Ten, którego wy nie znacie;
To Ten, który przyjdzie po mnie i któremu nie jestem godzien rozwiązać rzemyka sandałów jego.
To się działo w Betabarze za Jordanem, gdzie Jan chrzcił.
Nazajutrz ujrzał Jezusa, idącego do niego, i rzekł: Oto Baranek Boży, który gładzi grzech świata.
To jest Ten, o którym powiedziałem: Za mną idzie mąż, który był przede mną, bo pierwej był niż ja.

7. Jaką cenę za głoszenie Bożego Słowa zapłacił Jan, a jaką płacimy obecnie my?